“آژنگ نیوز”: کتاب قدرت های خواندن: از افلاطون تا کتاب های صوتی منتشر شد.نویسنده پیتر سندی ترجمه اولیویا کاستر .این کتاب یک مطالعه تاریخی، ادبی و فلسفی است که درک ما را از خواندن دگرگون می کند.
جلد گالینگور قیمت: ۲۹.۹۵دلار / ۲۵.۰۰ پوند . منتشر شده (ایالات متحده): ۱۱ مارس ۲۰۲۵ منتشر شده (بریتانیا): ۶ مه ۲۰۲۵ تعدادصفحات: ۲۰۸


پیتر سندی گزارشی ظریف، متقاعدکننده و بیسابقه از زمان خواندن و صحنهی خطاب آن ارائه میکند، روایتی که به همان اندازه قدیمی و البته امروزی است. وقتی می خوانیم، به صدایی گوش می دهیم یا برایمان متنی خوانده می شود؟ اگر تمرین خصوصی و تک گویی نیست، چگونه در یک صحنه پرجمعیت، خواندن را درک کنیم؟ وقتی میخوانیم چه چیزی میخوانیم، و خواندن چگونه بر شنیده ها و صداها تاکید میکند؟ چرا وقتی به دنبال اطاعت از دستور برای ماندن در آن شرایط هستیم، به ناگاه متن را ترک می کنیم؟ پرسشهایی از این دست، توجه تازه و حتی شگفتانگیزی به طیف گستردهای از متون ادبی و عامهپسند است، از جمله لویاتان هابز، مادام بوواری فلوبر، دستورات اخلاقی کانت، ساد، والری، بلانشو و دوسرتو، اما همچنین داستانهای مدرن، فیلم، کتابهای صوتی و فرامتن را نیز ایجاد میکنند. بنابراین معلوم میشود که قدرت خواندن متعلق به درگیری شگفتانگیز آن با زمان و جهت است: خواننده نزدیک متن میماند، اما ممکن است گمراه شود، از این رو سعی میکند شکافها را پر کند، اما توسط یک جریان متضاد به عقب رانده میشود. کلید متن تنها برای بازگشت به متن و عدم ارائه پاسخ نهایی در «بیرون» جستجو میشود. به همان اندازه که در تضاد با نسخههای قدیمیتر فرمالیسم ادبی است که بر خودارجاعی بودن متن، پافشاری میکنند و همچنین زمینهگرایان که نظم اجتماعی بیرونی را برای کشف حقیقت متن بررسی میکنند، سندی به این تعارض بهعنوان نوسانی که خود خواندن را تشکیل میدهد؛ برخورد میکند. در حقیقت به طرز متناقضی، خواندن دقیقاً با آنچه جریان غایتشناختی آن را قطع میکند، حفظ میشود. نتیجه یک مفهومسازی مجدد کمیک، عمیق و بهموقع از خواندن است که به جلو میشتابد تا خود را به قلب متن برگرداند، که در مییابد این گسست بیوقفه از متن، این هجوم سراسیمه به سوی جهان خارج از متن، دنبالهای از فراگیری، تأخیر و بازگشت است که ریتم ناهموار خواندن را شکل میدهد. قدرت خواندن تحقیقی صبورانه، درخشان و روشنگر در مورد جریان های متقاطع صدا و آدرس است، تحقیقی که از سرعت و پیچیدگی زمان ما صحبت می کند، چگونه ما توسط پیشرانه های رو به جلو خود را برانگیخته می شویم، تا در نظر بگیریم که چگونه صداهای چندگانه، کنش و انفعال همه در صحنه خواندن بازآرایی می شوند.
گروه رسانه