“آژنگ نیوز”:عقب نشینی فاجعه بار ناپلئون از روسیه در چنین روزی در سال ۱۸۱۲ میلادی آغاز شد.امپراتور فرانسه ناپلئون اول با ارتش بزرگ خود به روسیه حمله کرد.اما یک ماه پس از ورود نیروهای مهاجم عظیم ناپلئون بناپارت به مسکو در حال سوختن و متروکه، ارتش گرسنه فرانسه مجبور به عقب نشینی عجولانه از روسیه می شود.

نلپلیون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در ماه های آغازین تهاجم، ناپلئون مجبور شد در عقب نشینی دائمی با ارتش خشمگین روسیه مبارزه کند. با امتناع از درگیر شدن با ارتش برتر ناپلئون در یک رویارویی تمام عیار، روس‌ها به فرماندهی ژنرال میخائیل کوتوزوف همه چیز را در پشت سر خود سوزاندند، و به عمق روسیه عقب‌نشینی کردند. در ۷ سپتامبر، نبرد بلاتکلیف بورودینو انجام شد که در آن هر دو طرف متحمل خسارات وحشتناکی شدند. در ۱۴ سپتامبر، ناپلئون به قصد یافتن آذوقه وارد مسکو شد، اما در عوض تقریباً کل جمعیت را تخلیه کرد و ارتش روسیه دوباره عقب نشینی کرد.

اوایل صبح روز بعد، آتش سوزی در شهر توسط میهن پرستان روسی ایجاد شد و محله زمستانی Grande Grande Armée ویران شد. پس از یک ماه انتظار برای تسلیم شدن که هرگز انجام نشد، ناپلئون که با شروع زمستان روسیه مواجه شد، مجبور شد به ارتش گرسنه خود دستور خروج از مسکو را بدهد. در خلال عقب‌نشینی فاجعه‌بار، ارتش ناپلئون مورد آزار و اذیت مستمر ارتش تهاجمی و بی‌رحم روسیه قرار گرفت. ارتش نابود شده که از گرسنگی و نیزه های مرگبار قزاق ها تعقیب شده بود، اواخر ماه نوامبر به رودخانه برزینا رسید اما مسیر خود را توسط روس ها مسدود شده دید.

ناپلیون۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در ۲۶ نوامبر، ناپلئون به زور از استودینکا عبور کرد و سه روز بعد وقتی بخش اعظم ارتشش از رودخانه گذشت، مجبور شد پل‌های موقت خود را در پشت سرش بسوزاند و حدود ۱۰۰۰۰ نفر را در طرف دیگر سرگردان کند. از آنجا، عقب نشینی به یک شکست تبدیل شد و ناپلئون در ۸دسامبر آنچه از ارتش خود باقی مانده بود را ترک کرد تا با چند گروه به پاریس بازگردد. شش روز بعد، Grande Armée سرانجام از روسیه فرار کرد و بیش از ۴۰۰۰۰۰مرد را در طول تهاجم فاجعه بار از دست داد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *