“آژنگ نیوز”:ماجرای کمپین «این خاک جان من است»آن است که بازیکنان تیم ملی ایران با انتشار یک تصویر مشترک از نقشه ایران برای مقابله با هجمه برخی از بازیکنان تیمهای فوتبال کشور رقیب ایران در دور مقدماتی جام حهانی میخواستند اقدامی جمعی برای بزرگداشت کشورمان ایران انجام دهند.افراد زیادی هم اقدام به امضای این کمپین کردند. اما نقشه ای که به عنوان نقشه ایران برای این کمپین انتخاب کرده بودند نقشه ای ناقص بود.
به همین جهت، چنین انتخابی منجر به این شد که هدف افراد از حضور در این تلاش جمعی برآورده نشود.در این نقشه دریای خزر عمان و خلیج فارس حذف شده بود .شاید برخی عنوان کنند که نام کمپین ؛خاک من جان من است؛بنابراین نقشه نقاط خاکی کشور را نشان میدهد!اما باید عرض کرد جزایر موجود در خلیج فارس هم خاکی است!
متاسفانه این اشتباه و حذف دریاها در یک کمپین دیگری هم که هم اکنون راه افتاده بانام ایران وطن من نیز تکرار شده است.روشن است که احترام به ملیت، وطن، خاک ،میهن و نکاتی مانند آن نباید به تحریف تمامیت ارضی کشورمان بیانجامد.بویژه نادیده گرفتن جزایر خلیج فارس اصلا پذیرفته نیست .زیرا میتواند مورد سوء استفاده قرار گیرد.
در حقیقت این نکات نشان میدهد که تفکر رسانه ای در انجام فعالیتهای جمعی که قرار است بازتاب اجتماعی آن مردم را تحت تاثیر قرار دهد به شدت ضعیف است.متاسفانه به تجربه رسانه ای به عنوان یک حرفه دقت نمیشود. از نظر برخی ،فعالیت رسانه ای مثل صنعت قاشق است.آنها میگویند: تولید قاشق کاری ندارد یه آهن ورمیدارین میکوبید تو کله اش گود میشه!دُمش رو میگیرین میکِشین دراز میشه . به همین سادگی قاشق درست میشه!هی میگن صنعت صنعت.
بله اگر به فعالیت رسانه ای هم به همین صورت نگاه کنیم ؛نتیجه به همین گونه کمپین هابا نقشه حذف شده از کشور ایران منتهی می شود.درحالیکه متخصصان رسانه؛ با انواع آشنایی ها وتجارب وظیفه دارند یک فعالیت گروهی و اطلاع رسانی را به بهترین نحو ساماندهی کنند.
گروه گزارش