“آژنگ نیوز”:کودکستان برسابه اولین کودکستان در ایران است.این نهاد آموزشی درخیابان اکباتان و بعد از ساختمان مسعودیه واقع در کوچه برسابه واقع شده بود.

IMG 20240924 104135 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته اکنون به غیر از یک تابلو که متذکر می شود کودکستان برسابه در این محل بوده اثری دیگر برجای نمانده است.مجید مهران از مقامات و کارکنان قدیمی وزارت امور خارجه در خاطراتش (در کریدورهای وزارت امور خارجه چه میگذرد)در خصوص کودکستان برسابه مینویسد:قبل از ورود به دبستان قریب دو سال به کودکستان خانم برسابه می رفتم.این کودکستان که گویا اولین کودکستان ایرانی در نوع خود بود، ابتدا در خیابان اکباتان جنب وزارت فرهنگ و بعدا در خیابان صفی علیشاه نزدیک خیابان کمال الملک تاسیس شده بود.

مدیر آن خانم برسابه با اینکه به خارج نرفته بود از ارامنه ای بود که افکار خیلی روشنی داشت.در محیط آن روز، کودکستان مختلط یعنی دختر و پسر به وجود آورده بود،و سعی وافی بکار می برد تا به حد کمال کودکان تربیت شوند و آداب زندگی اولیه را فرا گیرند.تنبیه بدنی مطلقا در کار نبود.

IMG 20240924 104127 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
smart

گاهی بچه ها را به باغ های اطراف شمیران برای گردش می برد از هر لحاظ مراقبت میکرد که طرز صحبت کردن و غذا خوردن فرا گیریم و بالحن خاصی که دور از ادب نبود ،ما را وا می داشت ،از حرکات بچه گانه و مردم آزاری دوری کنیم.

کودکستان آنقدر شهرت یافته بود که در سال ۱۳۱۱خورشیدی وقتی که فیلسوف و شاعر معروف رابیندرانات تاگور از هند به ایران آمد ،وزیر فرهنگ برای نشان دادن علایم پیشرفت اجتماعی ایران ،بازدید از این کودکان را در برنامه رسمی او قرارداد.خوب یاد دارم اردشیر زاهدی که آن موقع خردسال تر از من بود روی زانوان تاگور نشست وعکسی یادگار گرفتیم افسوس آن عکس در طول زمان گم شد.

در اوضاع و احوال اجتماعی آن موقع ایران،خانم برسابه در هتل پارس ترتیب بالماسکه داد و قرار شد به بهترین لباس جایزه بدهند.بین پسرها لباس من که از ذرت به رنگ پرچم ایران بود و بیت لباس دختران پوران بقایی دختر سرهنگ بقایی به شکل پروانه اول شد.

IMG 20240924 104305 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
smart

پسر شیخ عبدالنبی معروف به طیوری جوایز ما را که یک میوه خوری بود به ما اهدا کردوخیلی در ما تاثیر مثبت گذاشت.از هم دوره ای ها سیروس و خواهرش پوران بقایی و زاهدی خاطرم مانده اند.خلاصه آنقدر خوش گذشت که مرا به زور از کودکستان درآوردند و در دبستان ادب نامنویسی کردند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *