“آژنگ نیوز”:کشف سیاره ای شبیه به زمین در فاصله ۴۰۰۰ سال نوری از ما در کهکشان راه شیری پیش نمایشی از یک سرنوشت احتمالی برای سیاره ما در میلیاردها سال آینده ارائه می دهد: زمانی که خورشید به یک کوتوله سفید و یک زمین منفجر شده و منجمد تبدیل شود.

این منظومه سیاره‌ای دور، که توسط اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، پس از رصد با تلسکوپ ۱۰ متری کِک در هاوایی شناسایی شد، بسیار شبیه به حیات منظومه خورشید-زمین است: از یک کوتوله سفید تشکیل شده است که تقریباً نصف جرم آن است.یک خورشید و همراهی یک سیاره به اندازه زمین در مداری دو برابر زمین امروزی این بخش منظومه را تشکیل می دهد. آنچه برای آنها رخ داده احتمالاً سرنوشت زمین است. خورشید در نهایت مانند بالونی بزرگتر از مدار زمین امروز باد می کند و عطارد و زهره را در این فرآیند می بلعد. همانطور که ستاره منبسط می شود و تبدیل به یک غول سرخ می شود، کاهش جرم آن سیارات را وادار می کند تا به مدارهای دورتر مهاجرت کنند و به زمین فرصت کمی برای زنده ماندن دورتر از خورشید ارائه می دهد. در نهایت، لایه‌های بیرونی غول سرخ منفجر می‌شوند تا یک کوتوله سفید متراکم که بزرگ‌تر از یک سیاره نیست، اما با جرم یک ستاره، پشت سر بگذارد.

سیاره - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اگر زمین تا آن زمان زنده مانده باشد، احتمالاً در نهایت در مداری دو برابر اندازه فعلی خود قرار خواهد گرفت. این کشف که قرار است در مجله Nature Astronomy منتشر شود، به دانشمندان در مورد تکامل ستارگان دنباله اصلی، مانند خورشید، از طریق فاز غول قرمز به یک کوتوله سفید، و چگونگی تأثیر آن بر سیارات اطراف آنها می گوید. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که برای خورشید، این فرآیند می‌تواند در حدود ۱ میلیارد سال آینده آغاز شود و در نهایت اقیانوس‌های زمین را تبخیر کرده و شعاع مداری زمین را دو برابر کند – اگر ستاره در حال انبساط ابتدا سیاره ما را نبرد. در نهایت، حدود 8 میلیارد سال بعد، لایه‌های بیرونی خورشید پراکنده می‌شوند و توپی متراکم و درخشان – یک کوتوله سفید – که تقریباً نیمی از جرم خورشید است، اما از نظر اندازه کوچکتر از زمین است، به جای می‌گذارند.

کمینگ ژانگ، رهبر این مطالعه، دانشجوی سابق دکترا در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، می‌گوید: «در حال حاضر اتفاق نظر نداریم که آیا زمین می‌تواند در ۶ میلیارد سال آینده توسط خورشید غول قرمز غرق نشود.در هر صورت، سیاره زمین تنها برای حدود یک میلیارد سال دیگر قابل سکونت خواهد بود، در این مرحله اقیانوس‌های زمین در اثر اثر گلخانه‌ای فراری تبخیر می‌شوند – یعنی مدت‌ها قبل از بلعیده شدن توسط غول سرخ. این منظومه سیاره‌ای نمونه‌ای از سیاره‌ای را ارائه می‌کند که زنده مانده است، اگرچه بسیار خارج از منطقه قابل سکونت کوتوله سفید کم‌نور است و بعید است که در آن حیات وجود داشته باشد. ممکن است زمانی که میزبانش هنوز ستاره ای شبیه خورشید بود، شرایط قابل سکونت داشته باشد.

این که آیا حیات می تواند در آن دوره (غول سرخ) روی زمین زنده بماند، ناشناخته است. جسیکا لو، دانشیار و رئیس نجوم در دانشگاه کالیفرنیا برکلی، گفت: اما مطمئناً مهم‌ترین چیز این است که زمین وقتی به غول سرخ تبدیل می‌شود توسط خورشید بلعیده نمی‌شود. این سیستمی که کمینگ پیدا کرد نمونه‌ای از سیاره‌ای است – احتمالاً سیاره‌ای شبیه زمین که در اصل در مداری مشابه زمین قرار دارد – که از فاز غول سرخ ستاره میزبان خود جان سالم به در برده است. میکرولنز باعث می شود ستاره هزاران برابر روشن شود منظومه سیاره‌ای دور که در نزدیکی برآمدگی مرکز کهکشان ما قرار دارد، در سال ۲۰۲۰ هنگامی که از مقابل ستاره‌ای دورتر عبور کرد و نور آن ستاره را ۱۰۰۰ برابر کرد، مورد توجه اخترشناسان قرار گرفت. گرانش این سیستم مانند یک عدسی برای تمرکز و تقویت نور ستاره پس زمینه عمل می کند.تیمی که این “رویداد میکرولنزینگ” را کشف کرد، آن را KMT-2020-BLG-0414 نامید زیرا توسط شبکه تلسکوپ میکرولنزینگ کره در نیمکره جنوبی شناسایی شد.

این کشف بخشی از پروژه‌ای است که توسط ژانگ برای مطالعه دقیق‌تر رویدادهای میکرولنزینگ که حضور یک سیاره را نشان می‌دهند، به منظور درک انواع ستاره‌هایی که سیارات فراخورشیدی در اطراف زندگی می‌کنند، انجام می‌شود.ژانگ خاطرنشان کرد که حتی اگر زمین در طی یک میلیارد سال یا بیشتر در مرحله غول سرخ خورشید غرق شود، بشریت ممکن است پناهگاهی در منظومه شمسی بیرونی پیدا کند. به نظر می رسد چندین قمر مشتری، مانند اروپا، کالیستو و گانیمد، و انسلادوس در اطراف زحل، اقیانوس های آب یخ زده ای دارند که احتمالاً با انبساط لایه های بیرونی غول سرخ آب می شوند. ژانگ گفت: “با تبدیل شدن خورشید به غول سرخ، منطقه قابل سکونت به اطراف مشتری و مدار زحل خواهد رفت و بسیاری از این قمرها به سیاره های اقیانوسی تبدیل خواهند شد.” من فکر می کنم، در آن صورت، بشریت می تواند به آنجا مهاجرت کند.»

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *