آژنگ نیوز”:  حاجی سید رضی مقیمی فومنی از ملاکین وتاجران زمان قاجار که در عین مکنت و مالداری , در دوره مشروطیت و نهضت جنگل صاحب نفوذ حکومتی نیز بود.وی در آن زمان که “گیلانشاه ” هم خوانده می شد, پیش از حاج محمد علی داوود زاده و میرزا کریم خان اکبر چندی امور منطقه لشت نشا را بعد از فوت میرزا علی خان امین الدوله بر عهده داشت.حاجی سید رضی عاقبت در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در سنین بالای هشتاد سالگی در گذشت ودر قم مدفون گردید

مقیمی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بخشی از نمای داخلی وتالار پذیرایی خانه تاریخی  مقیمی که در خیابان امام رشت قرار داشت و متاسفانه در سال ۱۳۶۴ با قدمت حدود یکصدو شصت وپنج سال تخریب و فروخته شد وامروزه بخشی از آن محل پارکینگ بانک ملت است. این خانه تاریخی که گفته می شود حدود بیست و هفت سال ساختش به طول انجامیده و در دوطبقه با چندین اطاق بزرگ وشیشه های رنگین و تالار آیینه و گچ بری های زیبا  خودنمایی می کرد, دراصل از آن حاجی سید رضی مقیمی فومنی از بزرگان و مالکین گیلان زمان قاجار بود که توصیف آن در برخی از یادداشت ها  از جمله سفر نامه ناصر الدین شاه قاجار نیز آمده است.

مقیمی۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این خانه بعد ها به نوه دختریش سید علی آقا مقیمی رسید  که تا سال پنجاو هشت در قید حیات بود. این ساختمان دارای ۱۱۰۰ متر مربع به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد معماری گیلان در تاریخ ۲۲/۶/۱۳۵۶ به شماره ۱۵۰۷/۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود و سپس به موجب رأی شماره ۷۰۳ مورخ ۵/۹/۶۳ شعبه دوم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار باستانی خارج شد.

گفتنی است که نیای خاندان مقیمی سید احمد موسوی نام داشت که اهل چرزه طارم زنجان بود .او بعد از طاعون بزرگ سال ۱۲۴۶ هجری قمری از راه ماسوله به فومن کوچیده بود. وی پدر حاجی سید رضی , حاجی میر جلیل و حاجی سید مرتضی مقیمی وآقا سید علی بود که همگی از بزرگان و مالکین زمانه خود بودند. سر دودمان این خاندان معروف وقدیمی” میر مقیم” نام داشت که امروزه مزارش در چرزه زنجان قرار دارد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *