“آژنگ نیوز”: امان منطقی کارگردان و سناریست،در یک گفتگوی قدیمی میگوید:سینما جنگل وحشتناکی است.اودر پاییز سال ۱۳۵۴ خورشیدی در یک گفتگو ضمن اعلام این مطلب ؛به مشکلات سینمای ایران اشاره کرده و می گوید:

در تاریخ سینمای ایران کسانی که بیش از همه دعوی دانش سینمایی می کردند وقتی که فیلم ساختند مزخرفترین فیلم ها را ساختند . اینها کسانی هستند که می گویند درس خوانده اند ،زحمت کشیده اند و در این رشته اطلاعات و آموخته هایی دارند . اما متاسفانه این آموخته ها را نمی توانند بکار ببرند،فقط کارشان اینستکه بکار دیگران اعتراض کنند و اعتراض چیزی نیست که آدم را بترساند چون کسی که کار میکند باید در انتظار دیگران هم باشد.کار آدم یا خوب است یا بد .اگر کارش خیلی خوب باشد احمق ها به آن حمله میکنند و اگر بد باشد افراد فهمیده به آن می تازند،حمله همیشه هست.

منطقی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بین هنرمند و مردم تناسب مستقیم وجود دارد البته من معتقد به دنباله روی مردم نیستم که ببینم آنها چه میخواهند ،ولی ما نمی توانیم از مردم جدا باشیم و اگر بخواهیم سینمای خودمان را از این که هست بهتر کنیم.چون وقتی بهتر شدند و دانش سینمایی آنها زیادتر خواهد شد.خواه نا خواه آثار بهتری را خواهند پسندید. ولی این وظیفه بعهده بیست نفر تهیه کننده مقروض و مفلوک ایرانی یا بیست کارگردان که دارند کار میکنند نیست.

این کار بعهده دستگاههای دولتی و ملی است.مثل تلویزیون ملی ایران که حداقل ده میلیون بیننده دارد در حالی که تمام بینندگان سینمای فارسی در سال به این رقم نمیرسند.

سینما برترین هنرهاست و به عقیده من بهترین وسیله القاء اندیشه است.این به جای خود ،ولی القاء اندیشه بوسیله سینما مانع از واسطه سرگرمی بودن و تفریحی بودن سینما نیست. اصولا بشر تا حدی تفریح پرست است و اغلب انسانها بچه های بزرگی هستند که دوست دارند سرگرم بشوند.همین بازی فوتبال را نگاه کنید ،ببینید این بچه های بزرگ که خود من هم یکی از آنها هستم برایش چه میکتیم.

در آمریکا تحقیقی شده و به این نتیجه رسیده اند که نود درصد اسباب بازی ها را پدر ها خراب میکنند نه بچه ها.این مردم خسته تفریح هم لازم دارند.بعضی از فیلم ها میتوانند یک زنگ تفریح هم لازم دارند .بعضی از فیلمها میتواند یک زنگ تفریح باشد.در حال حاضر کار فیلم سازی مثل کار چاپخانه است که همه جور کتاب و نشریه یی چاپ میشود.اینها هرکدام جایی برای خود دارند.

مدتی است راجع به بد آموزی فیلم صحبت می شود. اصلا میخواهم بدانم بد آموزی را چه کسی تشخیص می دهد؟این موضوع کار چندین دانشمند بزرگ است.کار یک نابغه است کار یک آدم معمولی نیست .بنابر این ما چگونه می توانیم ادعا بکنیم فلان موضوع ادبی یا سینمایی حتما بد آموز است. چگونه یک فرد عادی بخاطر شغلی که دارد می تواند بگوید این درست است و یا آن غلط است؟

اشکال عمده در کار سینما از نظر نوشتن سینما اینست که به هیچ طبقه ییی نمیتوانیم کاری داشته باشیم و چون کشور ما در حال پیشرفت است شاید صلاح نباشد،اگر معایبی داریم بزرگشان کنیم.

در کشور ما فعلا کسانی که سندیکایی ندارند لاتها هستند و تمام قصه های سینمایی روی اینها دور میزند و کسی هم مدعی نمیشود.

منطقی۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کار سینما ،کار بسیار سختی است،سینما جنگلی است که هر کس از بیرون به آن نگاه کند صدای پرندگان و صدای دلنواز آبشار را می شنود ولی وقتیکه در آن پا میگذارد پر از مار و عقب و حیوانات درنده است. سینما جنگل وحشتناکی است.

امان منطقی (امان‌الله منطقی) فارغ‌التحصیل دانشکده افسری، فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۳۶ با فیلمهای مستند و تبلیغاتی آغاز کرد و در آن دوره حدود ۷۰۰ فیلم کوتاه و بلند مستند و تبلیغاتی و ۱۲ فیلم داستانی بلند ساخت.

آخرین فیلم او شبگرد بود که در سال ۱۳۵۴ ساخت.او در سال ۱۳۹۱ در فرانسه درگذشت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *