“آژنگ نیوز”:  کشتیهای غرق شده دردانوب در زمان جنگ دوم جهانی پیدا شدند.سطح آب پایین آمده نشان می دهد کشتی های غرق شده نازی ها پر از مهمات منفجر نشده بوده اند.این کشتی‌های شکسته شده آلمانی به دلیل خشکسالی در اروپای شرقی، ۸۰سال پس از ناپدید شدن در زیر سطح رودخانه دوباره ظاهر می‌شوند.

با پیشروی نیروهای شوروی در اروپای شرقی در سال ۱۹۴۴، نیروهای نازی به طور عمدی کشتی های خود را دررودخانه دانوب غرق کردند. در بیشتر ۸۰سال گذشته، کشتی‌های آلمانی از بین رفته – از جمله قایق‌های اژدر، یدک‌کش، کشتی‌های حمل‌ونقل و قایق‌ها – در زیر سطح آب  پنهان مانده بودند. با این حال، در اوایل این ماه، به گفته کریستینا فنیو و فدجا گرولوویچ از رویترز، برخی از کشتی‌ها دوباره از آب بیرون آمدند.

کشتی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خشکسالی تابستانی باعث پایین آمدن سطح آب رودخانه شد و خرابه های جنگ جهانی دوم را در نزدیکی پراهوو، شهر بندری رودخانه در صربستان آشکار کرد. به گزارش رویترز، برخی از کشتی‌ها تقریباً به طور کامل زیر ماسه مدفون شده بودند، در حالی که بخش‌هایی از سایر کشتی‌ها، از جمله پل‌های فرماندهی، بدنه، دکل‌ها و برجک‌های آنها بیشتر قابل مشاهده بودند. کشتی های غرق شده، حرکت قایق های مدرن در بخش هایی از رود دانوب ازچمله ۵۸۸ کیلومتر از آن را که از سرزمین  صربستان می گذرد، دشوار می کند. در دره جرداپ در نزدیکی پراهوو، کشتی‌های غرق شده آبراه را به میزان حدود ۱۰۰مترباریک تر کرده‌اند. با این حال، حذف آنها مجموعه دیگری از چالش ها را به همراه دارد، زیرا لاشه کشتی ها هنوز دارای مهمات منفجر نشده است. ولیمیر میکی ترایلوویچ، مورخ محلی، به اوگنین زوریک از خبرگزاری فرانسه (AFP) می گوید: «کشتی ها مملو از مین، گلوله و [مهمات] منفجر نشده هستند که در صورت انفجار می توانند مشکلات بزرگ و فاجعه باری ایجاد کنند.

این اولین بار نیست که این کشتی ها ظهور می کنند: آنها همچنین در سال ۲۰۲۲ در میان سطح آب کم سابقه ظاهر شدند. در همان زمان، دولت صربستان یک عملیات تقریباً ۳۰ میلیون دلاری را برای حذف ۲۱ کشتی آغاز کرد که توسط بانک سرمایه گذاری اروپا و چارچوب سرمایه گذاری بالکان غربی تأمین شده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خدمه ماه گذشته با موفقیت اولین کشتی، یک مین روب را از رودخانه بیرون کشیدند.

مقامات اتحادیه اروپا برای حمایت از این پروژه انگیزه دارند زیرا حمل و نقل کالا از طریق آبراه ها معمولاً ارزان تر و کارآمدتر از انتقال آنها در خشکی است. امانوئل گیوفرت، اتحادیه اروپا گفت: «به عنوان مثال، یک کشتی می تواند به اندازه ۱۲۰ کامیون غلات حمل کند. به طور مشابه، در پارک ملی Danube-Drava در مجارستان، چهار کشتی ساخته شده قبل از سال ۱۹۵۰ نیز در اوایل این ماه به دلیل خشکسالی ظاهر شدند.البته منشا آن کشتی ها نامشخص است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *