“آژنگ نیوز”:مقایسه دو کشور کره شمالی و کره جنوبی از جنبه های مختلف بیانگر تفاوتهای آشکار میان این دو کشور است. تبیین این تفاوتها با بهره گیری از تصاویر روشن تر و قابل فهم تر است. اما آمار نیز در خصوص این تفاوتها اشاراتی دارد.

کره ها۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی اسمی (GDP) کره جنوبی به حدود ۲۴۰۱ تریلیون وون کره جنوبی رسید، در حالی که کره شمالی به حدود ۴۰.۲ تریلیون وون کره جنوبی رسید. در نتیجه، تولید ناخالص داخلی اسمی کره جنوبی تقریباً ۶۰ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی کره شمالی در آن سال بود.

علاوه بر این، رشد تولید ناخالص داخلی کره شمالی در مقایسه با کره جنوبی بسیار کم بوده است. توسعه اقتصادی کره شمالی اقتصاد کره شمالی حول محور پایتخت و ارتش این کشور متمرکز شده است، با تاکید ویژه بر گسترش قابلیت های هسته ای خود در دهه های اخیر. تقریباً ۹۸ درصد تجارت خارجی در دهه گذشته با چین بوده است که کره شمالی حجم زیادی از کالاهای مکانیکی و الکترونیکی را از این کشور وارد می کند.

کره ها ۴ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کمبود مواد غذایی، که با همه‌گیری کووید-19 تشدید شده است، یک مسئله تکراری برای کره شمالی است، زیرا برداشت ضعیف، تحریم‌های بین‌المللی و رکود تجارت بین کره‌ای مشکلاتی را در منابع ایجاد کرده است – میزان کامل این موضوع ناشناخته است، اما تخمین زده می شود که تقریبا نیمی از جمعیت دچار سوء تغذیه هستند. مجتمع صنعتی کائسونگ پروژه مجتمع صنعتی کائسونگ در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و بخش مهمی از تلاش های کره جنوبی برای بهبود روابط با کره شمالی بود. هدف آن تقویت همکاری بین دو کره و ارتقای ثبات در منطقه بود.

کره ها - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این پارک صنعتی که در کائسونگ کره شمالی قرار دارد، قرار بود بستری برای شرکت های کوچک و متوسط ​​کره جنوبی فراهم کند. کره جنوبی سرمایه و زیرساخت های لازم را فراهم می کند، در حالی که کارگران کره شمالی وظیفه تولید محصولات را با هدف تحریک رشد اقتصادی در هر دو طرف مرز بر عهده خواهند داشت. متأسفانه این مجتمع تحت تأثیر تنش های بین دو کره قرار گرفت و در سال ۲۰۱۶ تعطیل شد و از آن زمان تاکنون بازگشایی نشده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *