«آژنگ نیوز”: نمایشگاه قصه‌های دیگران» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

نمایشگاه «قصه‌های دیگران» پروژه‌ای از رضا حیدری شاه‌بیدک به کوشش هلیا همدانی جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در گالری استاد نامی خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

🔸️رضا حیدری شاه‌بیدک، عکاس و ایده‌پرداز گروه عکاسانِ محله‌ گلشهر، متولد افغانستان است اما در ایران بزرگ شده‌. او در سال ۲۰۱۸ به افغانستان بازگشت و در آنجا به پروژه‌ عکاسی و مصاحبه با زنان افغانستان مشغول شد. در مدت یک سال موفق شد از پنجاه زن با حرفه‌های متفاوت در محل کار یا سکونت‌شان عکس بگیرد، با آن‌ها گپ بزند و درباره فعالیت‌ها و رویاهای‌شان برای افغانستان و از احتمال بازگشتِ طالبان سوال کند.

قصه های دیگران - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

▫️تصاویر و روایت‌های حاضر در این کارنما، قصه‌های زنانی را شهادت می‌دهند که علی‌رغم تفاوت‌های نگرش و فعالیت‌شان، امروز تنها به جرم زن بودن نامرئی شده‌اند. قصد هنرمند بر نمایش این مجموعه در افغانستان بود اما با استقرار دوباره‌ طالبان، نمایش عکس‌های این زنان به امری محال بدل شد. این پروژه‌ تا امروز نمایش داده نشده است و حالا، در حوالی سومین سالگرد سقوط کابل و استقرار دوباره‌ی طالبان، در خانه‌ هنرمندان ایران، به نمایش گذاشته می‌شوند.

🔸️چندصدایی در شهادت‌دهیِ به مدد تصاویر، سال‌هاست که استراتژی روایت‌گری رضا شاه‌بیدک است که از پروژه عکاسی روزمره در خیابان‌های محله‌ گلشهر در مشهد، با عنوان «هر روز گلشهر» در همکاری با دیگر عکاسان مهاجر افغانستانی شکل گرفت. قصه‌های دیگران نیز،‌ بر ساختنِ فضایی برای گفت‌وگو تاکید دارد؛ چنانکه هنرمند از دیگر شاهدان هم‌چنان می‌خواهد با ارسال تجربه‌های‌شان قصه‌های بیشتری به این مجموعه اضافه کنند.

📎نمایشگاه «قصه‌های دیگران» تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ همه روزه (به استثنای شنبه‌ها) از ساعت ۱۴ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان است.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *