“آژنگ نیوز”: پسری با دندان طلا در سال ۱۵۹۳ گزارش‌هایی است که  درباره پسری جوان در سیلسیا به نام کریستوف مولر هفت ساله منتشر شده است.بر اساس این گزارشها در دهان این پسر  دندان طلایی روییده بود. یاکوب هورست، استاد پزشکی در دانشگاه جولیوس در هلمستد، تصمیم به تحقیق در این مورد گرفت. او متوجه شد که پسر واقعاً دندان طلایی در فک خود دارد.

پسر دندان طلا1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هورست خاطرنشان کرد: آزمایش‌ها با یک سنگ محک (قرص کوچکی از سنگ تیره که فلزات نرمی مانند طلا روی آن اثری قابل مشاهده بر جای می‌گذارند) تأیید کرد که طلا واقعی است، اما نه به کیفیت طلای مجارستان. هورست رساله‌ای ۱۴۵ صفحه‌ای درباره این قضیه نوشت، با عنوان  از دندان طلای پسر اهل سیلسیا، که در آن دندان طلایی را به دلایل طالع‌بینی نسبت داد. وی خاطرنشان کرد که این پسر در ۲۲ دسامبر ۱۵۸۵ به دنیا آمد، زمانی که یک چینش غیرمعمول سیارات وجود داشت که باید گرمای خورشید را افزایش داده و باعث شده که استخوان فک پسر به طلا تبدیل شود. او همچنین استدلال کرد که دندان نشانه رویدادهای مهم آینده است: طلوع عصر طلایی جدید برای امپراتوری مقدس روم.

با این حال، از آنجایی که دندان در سمت چپ دهان پسر قرار داشت و آن سمت شوم محسوب می شد، دوران طلایی با مصیبت های زیادی پیش می آمد. اماهمه پزشکان با نظر هورست موافق نبودند. دانکن لیدل، یک پزشک اسکاتلندی که در هلمشتد زندگی می‌کند، تحلیل خود را از این پرونده منتشر کرد،که در آن استدلال کرد که دندان طلایی پسر باید ساخته دست انسان باشد.

پسر دندان طلا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

زمان صحت تحلیل لیدل را تایید کرد. فشار روزانه جویدن، همراه با آزمایش‌های مکرر با یک سنگ محک، طلا را به اندازه‌ای از بین می‌برد که نشان می‌دهد که این طلا صرفاً یک لایه نازک از فلز است که به طرز ماهرانه‌ای بر روی دندان پسر قرار گرفته است. در ابتدا پسر با امتناع از اجازه دادن به آقایان دانشمند دیگری که دندان او را معاینه کنند، سعی کرد این موضوع را پنهان کند. اما یک نجیب زاده مست با رد درخواستش برای دیدن دندان عصبانی شد و با چاقو به گونه پسر بچه زد.

وقتی دکتر برای بخیه زدن زخم آمد، متوجه تقلب شد. کریستف به زندان برده شد و مردی که لایه طلا را روی دندانش نصب کرده بود فرار کرد. اما علیرغم اینکه دندان طلایی به دلایل فریبنده و نه درمانی ساخته شد، جایگاه برجسته ای در تاریخ دندانپزشکی به دست آورد. این اولین مورد مستند از ایجاد تاج طلا برای دندان در نظر گرفته می شود.

ترجمه از:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *