آژنگ نیوز”: شما و رادیو برنامه ای بود که ازسال ۱۳۳۶ خورشیدی پخش آن آغاز شد  و یکی از موفق ترین برنامه های رادیو بود.و سالیان دراز روزهای جمعه شنوندگان رادیو ایران را سرگرم کرده بود.این برنامه در سالهای بعد از ادغام رادیو و تلویزیون تغییراتی پیدا کرد و بعضی از جمعه ها به صورت ارکستر خوانندگان  یا با عنوان  جمعه بازار،ارمغان هفته ،یا دوخت و دوز و در زمانهایی نیز بصورت جنگ شهرستانها ؛نیز اجرا میشد.

شما و رادیو ۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شما و رادیو چگونه بوجود آمد؟

سالها بود که مسئولین وقت رادیو در ایران در این فکر بودند تا برای روزهای جمعه برنامه ای سرگرم کننده فراهم کنند که حاصل مشورتهایشان برنامه شما و رادیو بود.در آغاز شما و رادیو بوسیله شرکتهای تجاری تهیه و در رادیو پخش می شد.یعنی هزینه ی تهیه  آنها را شرکتهای تجاری می دادند.

شما رادیو ۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ولی بعدها از این صورت خارج شد و به صورت یکی از برنامه های رادیویی درآمد و نویسندگان این برنامه در آغاز عبارت بودند از دکتر جمشید وحیدی، اسمعیل پورسعید ،مهدی سهیلی، پرویز خطیبی و عباس فروتن.

هنرمندان همکار

هنرپیشگان عبارت بودند از تفکری ،محمدی، سخی، سارنگ، قنبری ،مجید محسنی ،شهین مهین دیهیم، آذر شیوا،  نوید مصدق وقدکچیان. در ابتدا پاشا سمیعی ،هوشنگ بروشکی و تاسال ۱۳۵۲ شاهرخ نادری به مدت ۱۵ سال تهیه کنندگی برنامه ی شما و رادیو را بر عهده داشتند و مجریان برنامه نیز سالیان متمادی فروزنده اربابی و کمال الدین مستجاب الدعوه بودند.

ارکستر شما و رادیو به سرپرستی بدیع زاده و ناصر زرآبادی ،سالها جمعه شادی را برای شنوندگان رادیو فراهم میکرد و می توان گفت خوانندگان مشهور بعدی هم  شهرت خود را بیشتر مدیون خوانندگی در این برنامه و ارکستر شما و رادیو بودند.

شما ورادیو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در آنوقت تمام آهنگسازان مشهور با این ارکستر همکاری داشتند و اعضای آن عبارت بودند از:بدیع زاده ،ناصر زرآبادی، گلشن راد ،سلیمان اکبری ،حسن لشکری ،مهدی تاکستانی ،امیر بیداریان، ناصر خدیوی و نیکول الوندی . آنها قطعاتی در هنگام ضبط برنامه در استودیوی بزرگ رادیو اجرا میکردند.

اولین کارگردان برنامه شما ورادیو نیزصادق بهرامی بود.همچنین اسماعیل مهرتاش خوانندگان شما و رادیو را آموزش می داد وخود نیز آهنگساز بود.  

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *