“آژنگ نیوز”: اتوبوس دوطبقه‌ بیش از نیم قرن قبل در تهران بکار گرفته شد.در این زمان نخستین اتوبوس دوطبقه‌ تحویل شرکت‌واحد تهران شد.

در سال ۱۳۴۴ دولت ایران به منظور بهره‌گیری در حمل‌ونقل شهری پایتخت، سفارش ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دوطبقه به انگلستان داد. قرار بود این اتوبوس‌ها به تدریج به صورت قطعات مجزا به ایران وارد، و به دست کارگران شرکت واحد مونتاژ شود. این سفارش فروردین سال بعد یعنی ۱۳۴۵ به سرانجام رسید و یکی از اتوبوس‌ها که به صورت کامل مونتاژ شده بود به صورت نمادین در لندن به مدیران شرکت واحد، پرویز جهان‌بینی، مدیرعامل و علی ابتهاج رئیس هیأت‌مدیره‌، تحویل داده شد.

اتوبوس 1353قرمز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این اتوبوس که با ابتکار مدیران شرکت واحد به منظور جلب گردشگر به ایران، بدنه‌‌اش با تصاویر آثار تاریخی ایران پوشیده شده و درون آن کاتالوگ‌هایی برای معرفی ایران به زبان‌های مختلف قرار داده شده بود، در شهر لندن به گردش درآمد و پذیرای پای‌تخت‌نشنیان انگلیس برای معرفی ایران شد. بنا بر این بود که این اتوبوس از لندن به پاریس حمل شود و یک روز نیز در این شهر به گردش درآید، بعد هم پس از گذر از شهرهای مختلف اروپا البته با استقبال مقامات محلی، از راه زمینی وارد ایران شود.

مونتاژ این اتوبوس‌ها آن‌طور که مقامات وقت شرکت واحد می‌گفتند سه سال طول می‌کشید ولی آن‌ها قول دادند که ظرف چند ماه ترتیب این کار را بدهند.

منبع :روزنامه‌ی اطلاعات، سال ۱۳۴۵ خورشیدی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *