“آژنگ نیوز”:کارشنایات مدعی اند:قدمت کفن تورین به زمان عیسی مسیح می رسد.این نظریه در مطالعه اخیر از سوی دانشمندان ایتالیایی طرح شده است.البته قرن‌ها بحث بر سر این است که آیا کفن تورین در واقع همان کفن اصلی عیسی مسیح پس از مصلوب شدن او در حدود ۲۰۰۰ سال پیش است یا خیر.

کفن تورین مدت‌ها پارچه‌ای بحث‌برانگیز بوده است، اما مطالعه‌ای که اخیراً تأیید شده است، هیجان رسانه‌ای جدیدی را برانگیخته است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ طوفانی رسانه‌ای به راه انداخت و نشان داد که کفن تورین – پارچه کتان بحث‌برانگیز که برخی معتقدند کفن دفن عیسی مسیح بوده است – در واقع به زمان رهبر مذهبی مسیحی بازمی‌گردد. اما با وجود هیجانی که این امر ایجاد کرده است، دلایلی برای احتیاط در مورد صحت کامل این نظریه وجود دارد.

کفن تورین ۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما کفن تورین چیست؟ هرکسی که کفن تورین را دیده باشد، چه معتقد باشد و چه نباشد، احتمالاً از ظاهر عجیب این مصنوع شگفت زده خواهد شد. به نظر می رسد که پارچه نقش یک مرد مصلوب را روی سطح آن نقش بسته؛در خود دارد. این تصویر، همراه با بحث‌هایی در مورد اصالت و قدمت این شی، آن را به یکی از آثار باستانی که بیشترین تحقیق را در تاریخ انجام داده‌اند، تبدیل کرده است. مانند هر یادگاری فرضی مربوط به عیسی مسیح ، صحت کفن در سالهای متعدد به شدت مورد بحث قرار گرفته است.

کفن اولین بار در سال ۱۳۵۴ میلادی  زمانی که توسط جئوفروی دو چارنی به رئیس کلیسای لیری فرانسه تقدیم شد در پرونده تاریخی ظاهر شد. هیچ سابقه ای در مورد اینکه د چارنی چگونه این اثر فرضی را در اختیار گرفت، وجود ندارد. سپس، در سال ۱۳۸۹ میلادی، زمانی که پارچه در لیری به نمایش گذاشته شد، دوباره ظاهر شد، اما توسط اسقف تروا، پیر d’Arcis، به عنوان یک پارچه تقلبی شناسایی شد، که آن را به عنوان “نقاشی حیله‌گرانه،حقیقت توسط هنرمندی که نقاشی شده بود،تایید می‌کرد.با وجود این انتقادات اولیه، نسل های زیادی از مسیحیان و روحانیون، حتی پاپ ها، به صحت آن اعتقاد داشته و برای دیدن آن زیارت کرده اند. این کفن نیز به منظور تعیین قدمت آن و تعیین محل ساخت آن، تحت آزمایش علمی قرار گرفته است.

در دهه ۱۹۸۰، محقق شرود به همراه سه نمونه کنترل توسط سه تیم مجزا از محققین که هر کدام به طور مستقل کار می‌کردند، برای تاریخ‌گذاری رادیوکربن ارسال شد. نتایج، قدمت کفن را بین سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۳۹۰ قبل از میلاد نشان می‌دهد، به این معنی که آشکارا مدت‌ها پس از اینکه گفته می‌شود وعیسی مسیح زندگی می‌کرده، ایجاد شده است.

کفن تورین ۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته این یک مطالعه جدید نیست، اما یک مطالعه هیجان انگیزمیتواند باشد؟ با این حال، مطالعه ای که توسط دانشمند ایتالیایی لیبراتو دی کارو انجام شد، دیدگاهی جایگزین در مورد سن کفن ارائه کرد. نتایج در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. اما اکنون به دلایلی توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. د کارو و تیمش از موسسه کریستالوگرافی در باری، ایتالیا، در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، این مصنوع را با تکنیک جدیدی به نام پراکندگی پرتو ایکس با زاویه دید گسترده مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این مقاله، قدمت کفن تورین به ۲۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد،همزمان با زمانی که گفته می‌شود ،شخصیت تاریخی عیسی می‌زیسته است. محققان می گویند سلولز موجود در الیاف کفن به دلیل پایین بودن دمای محیط در اتاق هایی که در آن نگهداری می شد از قرن چهاردهم به کندی پیر شده است. آنها استدلال می کنند که این بدان معنی است که بیشتر پیری کفن قبل از دهه ۱۳۰۰ رخ داده است. “درجه پیری طبیعی سلولز که کتانی نمونه مورد بررسی را تشکیل می دهد، به دست آمده با تجزیه و تحلیل اشعه ایکس، نشان داد که پارچه [کفن تورین] بسیار قدیمی تر از هفت قرن پیشنهاد شده توسط تاریخ گذاری رادیوکربنی در سال ۱۹۸۸ است.

با این حال، نویسندگان تاکید می‌کنند که نتایج آن‌ها تنها در صورتی می‌تواند دقیق باشد که تحقیقات آینده شواهدی پیدا کند که این یادگار در دمای متوسط ​​اتاق حدود ۲۲ درجه سانتی‌گرادبا رطوبت نسبی حدود ۵۵ درصد برای ۱۳۰۰ سال قبل به‌طور ایمن نگهداری می‌شد.

علیرغم پیامدهای جالبی که نتایج دی کارو پیشنهاد می کند، دلایلی برای احتیاط وجود دارد. اولاً، جنبه‌هایی از کار دی کارو و بحث گسترده‌تر در مورد اصالت کفن در گذشته باعث بحث و جدل شده است. در سال ۲۰۱۸، مقاله ای که توسط دی کارو و همکارانش نوشته شده بود، پس از زیر سوال رفتن کیفیت تحقیق توسط مجله پلاس وان پس گرفته شد. مقاله در ابتدا استدلال کرده بود که نمونه ای از کفن حاوی شواهد بیولوژیکی است که با انسانی که ضربه شدیدی دیده است، نوع خشونتی که از شکنجه و مصلوب شدن انتظار می رود، مطابقت دارد با این حال، مقاله پس گرفته شد -زیرا نه تنها مطالعه فاقد کنترل های کافی برای حمایت از نتایج آنها بود، بلکه منشأ الیاف مورد استفاده در تجزیه و تحلیل نیز مورد تردید قرار گرفت.

کفن تورین - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به طور قابل توجهی، نویسندگان این مطالعه اعلام نکردند که نمونه را انجمن آموزشی و تحقیقاتی کفن تورین به آنها ارائه کرده است، سازمانی که از این باور حمایت می کند که کفن، پارچه دفن واقعی عیسی است. به این ترتیب، تعصب نویسنده را نمی توان نادیده گرفت. هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که مطالعه جدید گزارش شده به درستی انجام نشده است، اما برای تأیید این نتایج قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری واقعی درباره سن آن گرفت، به تحقیقات و تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *