“آژنگ نیوز”:نظریه توطئه از ابعاد گوناگون قابل تحلیل و بررسی است. از آن جمله اینکه چگونه تشخیص دهیم که آیا یک نظریه توطئه احتمالاً نادرست است؟ در اینجا چند راه برای بررسی ادعایی که دیده یا شنیده اید وجود دارد.تئوری‌های توطئه در همه جا وجود دارند و می‌توانند تقریباً هر چیزی را شامل شوند. مردم به دلایل زیادی به تئوری‌های توطئه نادرست اعتقاد دارند – از جمله این واقعیت که توطئه‌های واقعی وجود دارد، مانند تلاش‌های خانواده ساکلر برای سود بردن از طریق پنهان کردن اعتیادآور بودن اکسی کانتین که به قیمت جان بیشمار آمریکایی تمام شد.

عواقب شدید باورهای توطئه‌آمیز بی‌اساس را می‌توان بر روی پله‌های ساختمان کنگره ایالات متحده در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، و در خودسوزی یک معترض در خارج از دادگاه که آخرین محاکمه ترامپ را برگزار می‌کرد، مشاهده کرد. اما اگر نیروهای پنهان واقعاً در دنیا در کار هستند، چگونه کسی می‌تواند بفهمد که واقعاً چه اتفاقی می‌افتد؟ اینجاست که تحقیقات علمی وارد می شود.یک روانشناس اجتماعی روایات گمراه کننده را مطالعه می کند. در اینجا چند راه برای بررسی ادعایی که دیده یا شنیده اید وجود دارد.

مرحله ۱: به دنبال شواهد باشید توطئه های واقعی به دلیل وجود شواهد تایید شده است. به عنوان مثال، در ادعاهای مربوط به دهه ۱۹۹۰ مبنی بر اینکه شرکت‌های دخانیات می‌دانستند سیگار خطرناک است و این اطلاعات را برای کسب درآمد مخفی نگه می‌داشتند، مطالعات علمی نشان داد که بین دخانیات و سرطان ارتباط مشکل‌ساز وجود دارد. پرونده های دادگاه اسناد شرکتی را با یادداشت های داخلی کشف کردند که نشان می داد مدیران چه چیزی و چه زمانی می دانستند. روزنامه نگاران تحقیقی تلاش هایی را برای پنهان کردن این اطلاعات فاش کردند. پزشکان اثرات آن را بر بیماران خود توضیح دادند. افشاگران داخلی زنگ خطر را به صدا درآوردند.

اما تئوری‌های توطئه بی‌اساس فقدان شواهد خود را آشکار می‌کنند و در عوض چندین عنصر را جایگزین می‌کنند که باید برای شکاکان پرچم قرمز باشد: نادیده گرفتن منابع سنتی شواهد، با ادعای اینکه آنها در حال بررسی هستند. ادعای گم شدن اطلاعات به این دلیل است که شخصی آن را پنهان می کند، حتی این امر رایج است که همه حقایق تا مدتی پس از یک رویداد به طور کامل شناخته نمی شوند. حمله به تناقضات آشکار به عنوان شاهدی بر دروغ. تفسیر بیش از حد ابهام به عنوان مدرک: یک شی پرنده ممکن است ناشناس باشد – اما این با شناسایی آن به عنوان یک سفینه فضایی بیگانه متفاوت است. استفاده از حکایات – به ویژه حکایت هایی که به طور مبهم نسبت داده می شود – به جای شواهد، مانند “مردم می گویند” فلان و فلان یا “دوست عموی من تجربه کرده است” . نسبت دادن دانش به پیام‌های محرمانه‌ای که فقط عده معدودی می‌توانند آن را درک کنند – به جای شواهدی که برای همه واضح و روشن است.

مرحله ۲: ادعا را آزمایش کنید اغلب، یک نظریه پرداز توطئه تنها شواهدی را ارائه می دهد که ایده آنها را تأیید می کند. آنها به ندرت ایده خود را در آزمون منطق، استدلال و تفکر انتقادی قرار می دهند. در حالی که ممکن است بگویند تحقیق می کنند، معمولاً روش علمی را به کار نمی برند. به طور خاص، آنها در واقع تلاش نمی کنند تا ثابت کنند که اشتباه می کنند. بنابراین، یک شکاک می‌تواند روشی را که دانشمندان هنگام انجام تحقیق استفاده می‌کنند، دنبال کند: به این فکر کنید که چه شواهدی با توضیحات در تضاد است – و سپس به دنبال آن شواهد بروید. گاهی اوقات این تلاش تأیید می کند که توضیح درست است. و گاهی اوقات نه. مانند یک دانشمند، از خود بپرسید: چه چیزی لازم است تا باور کنید که برداشت شما اشتباه بوده است؟

مرحله ۳: مراقب تارهای درهم تنیده باشید وقتی نظریه‌ها ادعا می‌کنند که گروه‌های بزرگی از مردم فعالیت‌های گسترده‌ای را در مدت زمان طولانی انجام می‌دهند، این یک پرچم قرمز دیگر است. توطئه‌های تایید شده معمولاً شامل گروه‌های کوچک و منزوی می‌شود، مانند رده‌های بالای یک شرکت یا یک هسته تروریستی. حتی اتحاد بین شرکت‌های دخانیات برای پنهان کردن خطر محصولاتشان محدود به آنهایی بود که در راس آن‌ها بودند، که تصمیم می‌گرفتند و از دانشمندان و آژانس‌های تبلیغاتی پول می‌گرفتند تا پیام‌هایشان را منتشر کنند. توطئه های نادرست تمایل دارد که طیف وسیعی از مردم مانند مقامات جهانی، رسانه های اصلی، جامعه علمی جهانی، صنعت سرگرمی هالیوود و سازمان های دولتی مرتبط را درگیر کند. مانیفست آنلاین ماکس آزارلو – مردی که در آوریل 2024 روی پله‌های دادگاه نیویورک خودسوزی کرد – علیه توطئه‌ای که گفته می‌شود از زمان بیل کلینتون، هر رئیس‌جمهوری، جفری اپستین مجرم جنسی، حتی نویسندگان «سیمپسون‌ها» در آن حضور داشت، انتقاد کرد. ” به یاد داشته باشید که هر چه افرادی که ظاهراً یک راز را می دانند بیشتر باشد، حفظ آن سخت تر است.

توطیه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مرحله ۴: به دنبال انگیزه باشید. توطئه های تایید شده داستان هایی را در مورد اینکه چرا گروهی از مردم همانطور که انجام می دادند عمل کردند و امید داشتند به چه چیزی دست پیدا کنند، می گویند. توطئه های مشکوک شامل اتهامات زیادی یا صرفاً سؤالاتی است بدون اینکه بررسی شود که این توطئه چه سود واقعی را برای توطئه گران به همراه دارد، به ویژه وقتی هزینه ها را در نظر بگیریم. به عنوان مثال، ناسا چه هدفی دارد که درباره وجود فنلاند دروغ بگوید؟ زمانی که توطئه‌ها ادعا می‌کنند که یک «دستور کار» توسط کل یک گروه اجتماعی-جمعیتی، که اغلب یک گروه به حاشیه رانده شده‌اند،انجام شده است، مشکوک باشید. همچنین نگاه کنید تا ببینید آیا کسانی که تئوری های توطئه را منتشر می کنند چیزی برای به دست آوردن دارند یا خیر. به عنوان مثال، تحقیقات علمی ۱۲نفر را که منبع اصلی ادعاهای نادرست در مورد واکسیناسیون هستند، شناسایی کرده است. محققان همچنین دریافتند که این افراد از این ادعاها سود می برند.

مرحله ۵: به دنبال منبع ادعا باشید اگر نمی توانید بفهمید که چه کسی ریشه یک اتهام توطئه دارد و بنابراین چگونه آنها به آنچه ادعا می کنند آگاه شدند، این یک پرچم قرمز دیگر است. برخی افراد می گویند که باید ناشناس بمانند زیرا توطئه گران برای افشای اطلاعات انتقام خواهند گرفت. اما با وجود این، معمولاً می توان یک توطئه را به منبع آن ردیابی کرد – شاید یک حساب رسانه اجتماعی، حتی یک حساب ناشناس. با گذشت زمان، منابع ناشناس یا ظاهر می شوند یا فاش می شوند. به عنوان مثال، سال‌ها پس از رسوایی واترگیت که ریاست جمهوری ریچارد نیکسون را از بین برد، یک منبع کلیدی در داخل به نام «حنجره عمیق» مشخص شد که مارک فلت بود که در اوایل دهه ۱۹۷۰ یک مقام بلندپایه FBI بود. حتی “Q” بدنام در قلب فرقه توطئه QAnon شناسایی شده است، و نه توسط بازرسان دولتی که به دنبال افشای اسرار ملی هستند.

مرحله ۶: مراقب رویدادهای فراطبیعی باشید.برخی از تئوری‌های توطئه – اگرچه هیچ کدام ثابت نشده‌اند – شامل نیروهای ماوراء الطبیعه، بیگانه، اهریمنی یا دیگر ماوراء طبیعی هستند. افراد زنده در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ممکن است ترس عمومی را از اینکه فرقه‌های شیطانی از کودکان سوء استفاده می‌کنند و قربانی می‌کنند، به خاطر بیاورند. این ایده هرگز به طور کامل ناپدید نشد. و تقریباً در همان زمان، شاید با الهام از سریال تلویزیونی “V”، برخی از آمریکایی ها شروع به اعتقاد به افراد مرموز کردند. ممکن است امید داشتن به شواهدی از پاگنده بی ضرر به نظر برسد، اما فردی که بمبی را در مرکز شهر نشویل در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ منفجر کرد، ظاهراً معتقد بود که افراد مرموززمین را اداره می کنند. هر چه توطئه به داستان های علمی تخیلی نزدیک تر باشد، به صرف داستانی بودن نزدیک تر است.

مرحله ۷: به دنبال علائم هشدار دهنده دیگر باشید پرچم‌های قرمز دیگری نیز وجود دارد، مانند استفاده از شعارهای تعصب‌آمیز درباره گروهی که ادعا می‌شود پشت این توطئه است. اما به جای انجام کار برای بررسی واقعی باورهای توطئه آمیز خود، افراد اغلب ترجیح می دهند که شکاکان را به عنوان احمق یا به عنوان طرفدار آن بنویسند – هر چه که باشد. در نهایت، این بخشی از جذابیت تئوری های توطئه است. رد انتقاد آسانتر از اعتراف به اشتباه است.

نویسنده: H. Colleen Sinclair، دانشیار پژوهشی روانشناسی اجتماعی، دانشگاه ایالتی لوئیزیانا

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *