“آژنگ نیوز”: شهرک لیانازوف یا اداره خاویار که به شهرک ممنوعه روسی نیز شهرت دارد،در شمال ایران واقع شده است.اینجا یک منطقه تاریخی است که لوکیشن تعداد زیادی از فیلمهای ایرانی نیز بوده است .از آن جمله میتوان به سریالهای  خاتون و قورباغه اشاره کرد.اینجا مجموعه تاریخی شیلات یا اداره خاویار بندر کیاشهر در استان گیلان است.

شهرک ممنوعه۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این مجموعه هشت هکتاری دارای ۲۴ ساختمان است و بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.این ساختمان توسط تاجر روسی لیانازف ساخته شده است. لیانازوف در زمان قاجار امتیاز شیلات  را در دریای مازندران را دریافت کرده بود.لازم به ذکر است اولین بار در زمان محمد شاه قاجار امتیاز صیادی در دریای خزر به حاجی میرزا آغاسی داده شد که اوهم انرا به یک روسی به نام عبدل اجاره داد.

اما امیر کبیر این اجاره را لغو کرد. در نهایت پس از چند بار دست بدست شدن امتیاز آنرا به یکی از ارامنه ساکن روسیه به نام استپان مارتینوویچ لیانازوف دادند.شرکت لیانازوف متولی صید ماهی و ارسال خاویار به روسیه بود.او  و کارکنانش دراین مجتمع سکونت داشتند.

شهرک ممنوعه۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حال حاضر ساختمانهای چوبی ساخت روسیه سر پا هستند و همچنین سردخانه آن نیز قادر به فعالیت است.امامتاسفانه در مورد آن فعالیت خاصی صورت نگرفته است . در حالی که اینجا یک اثر تاریخی است و امکان جذب گردشگران بسیاری برای منطقه و کمک به اقتصاد محلی وجود دارد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *