“آژنگ نیوز”:تلاش برای کودتا علیه گورباچف صورت گرفت.در چنین روزی در سال ۱۹۹۱میلادی، میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۸۵-۱۹۹۱) و رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۹۰-۱۹۹۱)، در یک کودتا توسط تندروهای کمونیست برای مدت کوتاهی برکنار شد.

کودتا ۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کودتا علیه گورباچف ​​ به رهبری عناصر کمونیست تندرو دولت و ارتش شوروی آغاز شد. با این حال، این تلاش با برنامه ریزی ضعیف و سازماندهی نشده همراه بود. به نظر می‌رسید که رهبران کودتا به همان اندازه که در تلاش برای جلب حمایت مردمی از اقدام خود بودند، به مشاجره بین خود مشغول بوده – و طبق برخی گزارش‌ها، مشروبات الکلی زیادی هم مصرف کرده بودند. با این وجود، آنها موفق شدند گورباچف ​​را در حبس خانگی قرار دهند و از او خواستند که از رهبری اتحاد جماهیر شوروی استعفا دهد.

بسیاری از مفسران در غرب بر این باور بودند که دولت جورج بوش، ورئیس‌جمهور جورج بوش به کمک گورباچف خواهد رفت، اما از واکنش محدود دولت ایالات متحده تا حدودی شگفت زده شدند. این مفسران نمی دانستند که در آن زمان بحث جدی میان مقامات بوش در جریان بود که آیا روزهای گورباچف ​​به پایان رسیده و آیا ایالات متحده باید حمایت خود را به رئیس جمهور روسیه بوریس یلتسین تغییر دهد یا خیر.

کودتا۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته وجهه یلتسین با محکوم کردن علنی کودتا و سازماندهی اعتصابات و اعتراضات خیابانی توسط مردم روسیه به شدت افزایش یافت. رهبران کودتا که دیدند بیشتر ارتش شوروی از اقدام آنها حمایت نمی کند، این تلاش را متوقف کردند و کودتا پنج روز بعد پایان یافت.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *