“آژنگ نیوز”:مالکیت جزیره کوچک قرقاول هر ساله در چنین روزی بین اسپانیا و فرانسه تغییر می کند. جزیره قرقاول در یک رودخانه مرزی باسک واقع گردیده ، چیزی است که به طور رسمی در روابط بین‌الملل به عنوان یک کاندومینیوم(حاکمیت مشترک) شناخته می‌شود. در۱ آگوست، هر سال اسپانیا بخش کوچکی از خاک خود را به فرانسه واگذار می کند، اما نگران نباشید زیرا فرانسه به اندازه کافی مهربان است که آن را در اول فوریه سال بعد به کشور ایبری بازگرداند.

این آیین غیرعادی که در مقیاس جهانی کاملاً منحصر به فرد است مربوط به جزیره کوچک قرقاول واقع در رودخانه Bidasoa است که به عنوان مرز بین دو کشور عمل می کند. خوشبختانه این جزیره تنها ۲۰۰ متر طول دارد و تنها درختان متعددی در آن زندگی می کنند و هیچ انسانی در آن ساکن نشده است. اگر اینطور نبود، پی بردن به انواع مسائل حاکمیتی روزانه یک کابوس بود. ترتیباتی که در آن دو یا چند ایالت بر یک قطعه زمین یا آب حاکمیت مشترک دارند، «مجموعه» نامیده می‌شود، که جزیره قرقاول را به کوچک‌ترین جزیره در جهان تبدیل می‌کند و تنها جایی که حاکمیت آن به طور منظم مبادله می‌شود.

جزیره - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این جزیره علیرغم نامش، در واقع حاوی قرقاول نیست و به گفته مورخان، این نام فقط نوعی خرابکاری از یک کلمه قدیمی فرانسوی به معنای «تلفات» است. در عمل، این جزیره به نوبه خود توسط شهرداران ایرون (اسپانیا) و هندای (فرانسه) اداره می شود، با این حال، حداقل در سمت فرانسوی، یک مقام دولتی به عنوان نماینده دریا و ساحل پیرنه آتلانتیکس وجود دارد. دپارتمان همچنین خود را “نایب السلطنه جزیره قرقاول” می نامد. منشأ این آیین حاکمیت مشترک چیست؟ تنها نکته قابل توجه در جزیره ۳۰۰۰ متر مربعی، یک بنای سنگی است که دارای کتیبه ای به زبان اسپانیایی (رو به سمت اسپانیایی) و فرانسوی (به سمت طرف فرانسوی) است.

این کتیبه ها به یاد لحظه ای است که این جزیره وارد عرصه تاریخ شد. در ۷ نوامبر ۱۶۵۹، این مرحله ای بود که معاهده صلح پیرنه بین پادشاهی های فرانسه و اسپانیا در پی درگیری طولانی بین دو کشور امضا شد. نمایندگان فیلیپ چهارم پادشاه اسپانیا و لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه ۱۲۴ ماده تشکیل دهنده این معاهده را امضا کردند. سال بعد، زمانی که پادشاه اسپانیا، دخترش ماریا ترزا را به همسری لوئی چهاردهم داد، خود دو پادشاه برای جشن وصلت خانوادگی جدید خود به این جزیره کوچک قدم گذاشتند.

این لحظه به طور مشهور در نقاشی ها و ملیله های آن دوره به تصویر کشیده شده است. آیین واقعی مبادله به سال ۱۸۶۶بازمی‌گردد، زمانی که معاهده دیگری به نام بایون بین دو کشور امضا شد تا اختلافات ناشی از ماهیگیران در منطقه را تنظیم کند. این روزها عموم مردم فقط در روزهای باز ویژه اجازه بازدید از جزیره را دارند. شهرداری ها وظیفه دارند از فضای سبز جزیره قرقاول مراقبت کنند، اما بیشتر این جزیره توسط افسران فرماندهی نیروی دریایی شهرهای مربوطه بازدید می شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *