“آژنگ نیوز”:اینگمار برگمان فیلمنامه نویس و کارگردان سوئدی – که به خاطر ترسیم ترسناک تنهایی، آسیب پذیری و عذاب انسان مشهور بود – در سن ۸۹ سالگی در چنین روزی در سال ۲۰۰۷ میلادی درگذشت.

اینگمار برگمن بیش از ۶۰فیلم و ۱۷۰ اثر نمایشی نوشته یا کارگردانی کرده و بیش از صد کتاب و مقاله نوشته است. از معروف‌ترین آثار او می‌توان به فیلم‌های مهر هفتم، توت‌فرنگی‌های وحشی و پرسونا، و همچنین زندگی‌نامه‌اش، فانوس جادویی اشاره کرد. در سرتاسر آثار برگمان، تغییراتی در یک موضوع اصلی یافت می‌شود: خانواده‌های ناکارآمد، هنرمندان شکست خورده ،همگی به مظاهر ناتوانی جمعی ما در برقراری ارتباط با یکدیگر تبدیل می‌شوند.

برگمن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شکسپیر، مولیر، ایبسن، و استریندبرگ همگی تأثیرات بسیار مهمی بر برگمان داشتند، نه تنها در کارهای تئاتری او، بلکه در واقع تمام کارنامه هنری او. فیلم‌های برگمن تقریباً منحصراً در سوئد می‌گذرد، و با فیلم Through a Glass Darkly در سال ۱۹۶۱ شروع شد و عمدتاً در جزیره کوچک فارو، در شمال شرقی گوتلند فیلم‌برداری شد. استقبال بین‌المللی از فیلم‌های برگمن نشان‌دهنده شیفتگی غیرقابل چشم‌پوشی به یک عجیب‌وغریب اسکاندیناویایی است.

با نگاهی به زندگی حرفه‌ای برگمن، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز کارهای او برای صحنه و فیلم، شرکت مکرر همکاران وفادار است. برخی از نمونه های قابل توجه از این گروه عبارتند از: فیلمبردار Sven Nykvist، بازیگران Max von Sydow، Liv Ullmann و Bibi Andersson، و طراح صحنه و لباس Mago. رابطه بین زندگی و آثار هنرمند (علیرغم تمایل تحلیل‌های زندگی‌نامه‌ای به قربانی شدن در آیین نبوغ) در مورد اینگمار برگمان به همان اندازه که به‌طور جدایی‌ناپذیری در هم پیچیده است، قانع‌کننده است. برگمن در مصاحبه‌ها و بازنمایی‌های هنری بی‌شماری، و به‌ویژه در فانوس جادویی، بارها به دوران کودکی‌اش و اهمیت آن برای بینش هنری‌اش اشاره کرد. تعدادی از نزدیکان او نیز از همکاران خلاق بودند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *