“آژنگ نیوز”:همکاری بهمن فرمان آرا با پل نیومن در جریان ساخت یک فیلم سینمایی شکل گرفت.بهمن فرمان آرا در سال ۱۳۵۱ نخستین فیلم بلند خود به نام خانه قمرخانم براساس سریالی به همین نام را ساخت. سپس در سال ۱۳۵۳ دومین فیلم بلند خود به نام شازده احتجاب را براساس داستانی از هوشنگ گلشیری ساخت و جایزه بهترین فیلم را در جشنواره جهانی فیلم تهران از آن خود کرد.

پل نیومن و فرمان آرا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او سپس به ریاست تولید «شرکت گسترش صنایع سینمای ایران» منصوب شد و تا سال ۱۳۵۷ در این شرکت از اصلی‌ترین حامیان موج نوی سینمای ایران بود.فیلم‌های مشهوری چون دایره مینا ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۷، کلاغ ساخته بهرام بیضایی در سال ۱۳۵۶، گزارش ساخته عباس کیارستمی در سال ۱۳۵۶، ملکوت ساخته خسرو هریتاش در سال 1۳۵۵ و شطرنج باد به کارگردانی محمدرضا اصلانی در سال 1۳۵۵ از جمله این آثار هستند.

درسال ۱۳۵۶ سومین فیلم بلند خود با نام سایه‌های بلند باد را براساس داستان «معصوم اول» نوشتهٔ هوشنگ گلشیری ساخت. بهمن فرمان آرا در سال ۱۳۵۹ به کانادا مهاجرت کرده و مدیر عامل شرکت سیرکل ونکوور شد. وی در این سال‌ها فیلم‌های مهمی را پخش نمود و سپس به لس آنجلس آمریکا رفته و در تولید فیلم‌های فیلمسازان بزرگی همکاری کرد از آن جمله فیلم  باغ وحش شیشه‌ای به کارگردانی پل نیومن که در سال ۱۳۶۶ ساخته شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *