“آژنگ نیوز”:روستای خورهه، یک روستای باستانی بوده ودر این روستامعبد خورهه یا معبد میلیونا خورهه یکی از آثار جذاب به‌جامانده از دوران اشکانیان؛ وجود دارد.

خورهه قدیمی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

معنای واژه‌ی خورهه را باید در اوستا جست‌و‌جو کرد. در اوستا خورهه به معنی محل برآمدن خورشید بوده و کلمه خور هم به معنی خورشید و آفتاب و همچنین عمارت ییلاقی به کار رفته است.

خورهه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

معبد خورهه ارای دو ستون سنگی و بلند به ارتفاع حدود هشت متر است. در ساخت ستون‌های خورهه، سنگ‌هایی معدنی از معدن سنگی که در شمال غرب آن و در فاصله ۵۰۰ متری قرار دارد، استفاده شده است. جنس این ستون‌ها از سنگ تراورتن است و به‌صورت شش قطعه روی هم سواره شده‌اند.

خورهه۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فضاها، اتاق‌ها، راهروها و ایوان به‌همراه ۱۲ ستون‌ بخش‌های مختلف معبد را تشکیل می‌دادند که از این ستون‌ها همین دو ستون باقی مانده است. در زمان ساسانیان نیز این بنا همچنان مورد استفاده قرار گرفت و در آن ساخت و سازهایی انجام شد و در دوره‌ اسلامی و در ایلخانان نیز به گورستان بوده است.

روستای خورهه از توابع شهرستان محلات و واقع در استان مرکزی، ایران است این روستا در ۴۲ کیلومتری شمال شرق محلات قرار گرفته‌است.

خورهه۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

روستاهای دودهک، حاجی‌آباد، نینه و طایقان، در همسایگی خورهه قرار دارند (با مختصات جغرافیایی متفاوت) از بُعد مسافت با شهرستان دلیجان نیز ۳۲ کیلومتر فاصله دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *