“آژنگ نیوز”:کتاب”جامعهٔ تودهوار”منتشر شد.نویسنده:سی. رایت میلز ، ترجمهٔ حسین معصومی همدانی ،نشر همان ،۷۰ صفحه، چاپ اول ،۲۵۰۰۰ تومان.
درباره کتاب
تا هنگامی که رسانهها به صورت کاملاً انحصاری در نیامده باشند، انسان میتواند آنها را به جنگ یکدیگر بیندازد و با هم مقایسه کند و بدین ترتیب در برابر دادههای هر یک از آنها مقاومت کند.
هرچه رقابت میان رسانهها واقعیتر باشد، پایداری انسان نیز بیشتر خواهد بود. اما حقیقت ماجرا آیا همین است؟ و تا چه اندازه؟ آیا مردم گزارشهایی را که دربارۀ رویدادها و سیاستها به دست میآورند واقعاً با هم مقایسه میکنند و آیا محتویات رسانهها را به جنگ یکدیگر میاندازند؟
رسانهها به آدمی میگویند که کیست ـ به او هویت میبخشند؛ به او میگویند که میخواهد چگونه باشدـ به او انگیزه میدهند؛ راه رسیدن به این هویت را به او نشان میدهندـ شیوۀ کار را یادش میدهند؛ به او نشان میدهند که حتی اگر از چنین هویتی محروم باشد چگونه وانمود کند که دارای آن است ـ راه گریز را نشانش میدهند. وجود فاصله میان هویت و انگیزه، به ابداع شیوۀ کار یا راه گریز منجر میشود.
این شاید فرمول اساسی روانشناسی رسانههای گروهی امروزی باشد، اما فرمولی نیست که با رشد انسان هماهنگی داشته باشد. بلکه فرمول جهانی غیرواقعی است که رسانههای گروهی ساختهاند و آن را دوام و بقا میبخشند.
گروه خبر