“آژنگ نیوز”:به مناسبت انتشار کتاب «فرهنگ سینمای فارسی» تالیف وحید علیرضایی که از سوی نشر عنوان منتشر شده است، پنجاهمین نشست از سلسله جلسات عصر چهارشنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه نوزدهم مهرماه ۱۴۰۲ با حضور فریدون جیرانی، هوشنگ گلمکانی، وحید علیرضایی، فرهاد قائمیان

و علی دهباشی در مرکز هنری نقش برگزار می‌شود.

کتاب «فرهنگ سینمای فارسی» در ۱۱۵۲ صفحه در قطع وزیری و در دو جلد چاپ شده است و شامل اطلاعات تکمیلی برای بیش از ۱۲۰۰ فیلم ایرانی ساخته شده در بازه زمانی ۱۳۰۹ الی ۱۳۵۷ است؛ شامل خلاصه داستان، ژانر فیلم، لوکیشن، خوانندگان، درجه ارزشیابی و در نهایت نقد فیلم.

نمایه صد صفحه‌ای در انتهای جلد دوم، کار پژوهشی و دسترسی آسان به مطالب کتاب و کارنامه هنرمندان سینمای ایران را میسر می‌کند.

فرهنگ سینمای فارسی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در بازه صد سال و اندی از رویش و پویش سینما در ایران کتاب‌های متعددی درباره این سینما نوشته شده است که با ادای احترام به تلاشگران آن، متاسفانه در قریب به اتفاق آنها، سینمای بدنه (که هوشنگ کاووسی، آن را فیلمفارسی نامید و بعدها به رسم احترام، سینمای فارسی نام یافت) نادیده گرفته شده و فقط به آثاری که اهمیت سینمایی و تاریخی داشتند، پرداخته شده است، درحالی‌که فرهنگ‌نویسان سینما، در نگرش تحقیقی، باید به تمام آثار توجه یکسان داشته باشند.

وحید علیرضائی، مولف کتاب، برای تالیف این اثر، بیش از ۱۲ سال صرف کرده است و در این راه از همراهی تیمی از سینمادوستان به ویژه آقای حسن صیقلی که نگارش عمده یادداشت‌های کتاب به قلم ایشان بوده، بهره برده است. تولید کتاب با نظارت و مساعدت هنرمند سینما و تئاتر ایران، فرهاد قائمیان به صورت نفیس توسط نشر عنوان صورت گرفته است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه نوزدهم مهرماه ۱۴۰۲ در مرکز هنری نقش به نشانی: خیابان ولی‌عصر، ابتدای پارک ساعی، پلاک ۲۱۶۹ برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *