“آژنگ نیوز”:▪️ماشین لباسشویی از دوره پهلوی دوم در میان خانوادههای ثروتمند رواج یافت. تبلیغهایی گسترده در نشریهها درباره آن منتشر میشد. افزون بر تبلیغهای بازرگانی، برنامهسازان تلویزیون نیز در سریالها و برنامههای آشپزی به گونهای غیر مستقیم لباسشویی را تبلیغ میکردند.
▪️برخی در آغاز در برابر بهرهگیری از این وسیله در ایران ایستادند. آنان باور داشتند ماشینهای لباسشویی گرچه از نظر ظاهری لباس را از آلودگیها پاک میکنند اما لباسها از نظر شرعی تطهیر نمیشوند.
▪️توصیف جعفر شهری در کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» به روشنی وسواس پارهای زنان ایرانی را در تطهیر لباسهای شستهشده نشان میدهد. «برای زنها … بدترین اوقات روزهای سرد زمستان که باید رخت را در خانه شسته هم آب گرم درست بکنند و هم برای آبکشی و تطهیر دست آخر در آب حوض یخبسته رنگبرگشته بدبو کثیف کُر بدهند.»
▪️صنعتگران ایرانی با افزایش تقاضا در بازار ایران، برآن شدند ماشین لباسشویی تولید کنند. کارخانه ارج، از نخستین تولیدکنندگان در ایران بود که تولید لباسشویی را از دهه پنجاه آغاز کرد.
گروه تاریخ