“آژنگ نیوز”:بگوئید و بشنویدجدی ترین و طنز آمیز ترین برنامه رادیودر۱۳۴۹ بوده است . در طول چهارده ماهی که از عمر این برنامه میگذشت، شنوندگان رادیو ایران هر هفته با ارسال چند صد نامه نظرها و پیشنهادهای خود را با منوچهر اشتهاردی نویسنده و تنظیم کننده این برنامه – درمیان میگذاشتند، و از زبان ثریا قاسمی و علی تابش – اجرا کنندگان دائمی این برنامه – پاسخهای جدی خود را در قالبهای طنز آمیز میشنیدند » . برنامه و بگوئید و بشنوید که در آن زمان یکی از موفقترین برنامه های رادیو ایران به شمار میرفت، از فروردین١٣۴٩ ، به پیشنهاد ، منوچهر اشتهاردی طنز نویس – به جدول برنامه های رادیو ایران افزوده شد.

بشنوید عکس۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ



مضمون اصلی برنامه « بگوئید و بشنوید» از همان آغاز بر اساس موضوع هزاران نامه و نیز هزاران شکایت و پیشنهاد و انتقاد به نظریه گذاشته شد که از طریق تلفنهای ۲۹۰۰۰ و ۲۷۰۰۰ به اداره برنامه های رادیو ایران میرسید. هدف اصلی و نهایی نویسنده برنامه این بود که نظریات شنوندگان رادیو منعکس شود و فرصتی برای آگاهی از نظریات مردم وسنجش آنها به وجود بیاید .
با وجود شوخی و طنزی که در سراسر این برنامه شنیده میشود، باید این را هم دانست که جدید ترین تصمیمها بر سر تدوین ، و تغییر یا حذف بعضی برنامه ها ، در همین برنامه گرفته میشد و نیز جدید ترین استیضاحها بر اساس شکایات و انتقادات شنوندگان ، در همین برنامه انجام میشد، به طوری که بارها ، دبیران و سردبیران و مسئولان کمیته های مختلف برنامه های رادیو ایران در این برنامه حاضر شدند و به سئوالات و شکایات مربوط پاسخ گفتند به قول یکی از نویسندگان رادیو ، می توان گفت که برنامه بگوئید و بشنوید به عنوان « وجدان بیدار رادیو ایران انجام وظیفه میکند چرا که به یاری شنوندگان بیشماری که در گوشه و کنار مملکت پیدا کرده است، میکوشد از لغزش مصون بماند .
این برنامه باعث شد که نویسندگان و گویندگان و تهیه کنندگان در کار خود نهایت دقت و وسواس به خرج دهند و مواظب باشند که اشتباهی مرتکب نشوند. که مورد ایراد و انتقاد شنوندگان قرار گیرند.
درباره نحوه نگارش و اجرای -برنامه بگوئید و بشنوید، نویسنده آن منوچهر اشتهاردی چنین میگوید من پیش از آنکه اولین برنامه بگوئید و بشنوید » را بنویسم و برای پخش تحویل اداره برنامه ها بدهم، لازم دیدم که ابتدا مطالعه یی از لحاظ روال اجرا و تنظیم برنامه بر اساس خواست توده مردم بکنم .
پس از مطالعات زیاد، چنین نتیجه گرفتم که اگر این برنامه بصورتی بسیار خشک و جدى ارائه شود، ممکن است خسته کننده باشد، و مورد توجه و اقبال مردم قرار نگیرد، از این رو برای سئوال کنندگان و مجریان برنامه نقشها و تیپ هایی را در نظر گرفتم که تعدادی از آنها قبلا در برنامه شما و رادیو که صبحهای جمعه پخش میشد – مورد استفاده قرار گرفته بودند، و تعدادی هم در طول پخش این برنامه خلق و در واقع کشف شدند، مثل آقای خوش صحبت و آقای دستپاچه و آقای ماضی و دیگران .

بشنوید عکس۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


منتهی از همان آغاز کوشش شد که وجود این تیپها و روال نویسندگی برنامه که بیشتر جنبه طنز داشت هیچ لطمه ای به اصل موضوع نامه های رسیده از طرف شنوندگان نزند، و پاسخها در عمق، کاملا جدی باشند و عاری از هر گونه شانه خالی کردن و تشریفات .

ثریا قاسمی و علی تابش مجریان همیشگی برنامه بودند و علی زرندی (شاباجی (خانم) تقریبا همکار همیشگی آن . گاهگاهی هم منوچهر نوذری و حمید قنبری به این جمع میپیوستند، و در قالب شخصیتهایی از قبیل ،فلفلی ،بی،حال ،در دونه دستیاچه بازاری و غیره ظاهر میشدند. ثریا خانم قاسمی هم به طرح سوالات رسیده می پرداخت و به هرکدام پاسخی می داد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *