“آژنگ نیوز”:کلنل علینقی وزیری استاد ارجمند و گرامی موسیقی کسی است که در چنان محیطی برای روشن کردن چراغ خاموش و از کار افتاده موسیقی ایرانی با عزم و اراده راسخ و همتی مردانه قد علم کرد ونه تنها بموسیقى مرده و از میان رفته ایران جان داد بلکه تا آنجا که از قدرت یک فرد عادی خارج است آنرا پرورش داد و بزرگ کرد . بهمین جهت تمام موسیقیدان ایرانی در این جمله متفق القولند که استاد علینقی وزیری پدر موسیقی ایرانی است، آنهم پدری که گذشته از حقوق پدری « حق حیات » هم بگردن فرزند خود دارد زیرا نه تنها آنرا تقریباً از عدم » بوجود آورده بلکه به روح مرده و از کار افتاده آن نیرو و نشاط تازه بخشیده است …
آقای وزیری همیشه باین نکته اذعان دارند که تنها اراده و علاقه شدید ایشان بموسیقی موجب پیشرفت و موفقیتشان نبوده بلکه مساعدتهای آقای مصطفی قلی خان بیات و صمصام الملک » را که وسیله ومشوق مسافرت بخارج و توقف پنجساله ایشان در کشورهای اروپایی برای تکمیل تحصیلات در این رشته بوده همواره با تکریم و حق شناسی مخصوصی بیاد داشته و این وسیله موثر را در پیشرفت و موفقیت خود از عوامل اصلی بحساب میآورند…

وزیری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


استاد علینقی وزیری پس از اینکه با همت و مساعدت دوست هنر پرور و سخاوتمند خود توانستند ایران را به قصد تحصیل در کشورهای اروپائی ترک کنند سه سال در « مدرسه عالی موسیقی » فرانسه به کسب هنر موسیقی پرداخت و در خارج نیز با اساتید فن در تماس پس از آن به آلمان رفت و مدت دو سال نیز در « هوخ شوله » بران به مطالعه در رشته های مختلف موسیقی پرداخت و با معلومات کافی
بود.و مجهز بایران معاودت نموده بلافاصله به تاسیس مدرسه عالی موسیقی « همت گماشت و تا توانست در توسعه و تکمیل این مدرسه کوشید و بر شعبات آن افزود بعد از آن کلوپ موزیکال »را تاسیس کرد که در آنجا کنسرتهای مرتب و جالبی برای آشنا کردن مردم به موسیقی داده میشد.
در سال ۱۳۰۷ بر اثر فعالیت خستگی ناپذیر در قسمت موسیقی و اشتهاری که کسب کرده بود بریاست مدرسه موسیقی دولتی که قبلا مدرسه موزیک نام داشت برگزیده شد و کم کم توانست هنرستان عالی موسیقی را که خود ریاست آنرا داشت بوجود آورد که تا سال۱۳۱۳ ریاست آنرا عهده دار بود و پس از آن بطور آزاد و مستقل بحیات هنری خود ادامه داد استاد وزیری با مشاغل پرزحمتی که داشت از کوچکترین فرصت برای خدمت به توسعه موسیقی ایرانی استفاده میکرد، با آهنگ های تازه ای میساخت .
یا به تهیه و تنظیم نمایشنامه هایی اقدام میکرد که همه مورد استقبال مردم واقع میشد پس از اینکه در سال ۱۳۱۳ از فعالیت های دولتی و اداری کناره گرفت بطور آزاد بخدمت هنری خودادامه دادند.

کتب و آثاری که درخلال این مدت نوشته و بوجود آورده اند بسیار است که ما بطور فهرست در زیر از آنها نام می بریم :
نمایشنامه های خانم «خوابند و تشک برقو و تابلو موزیکالهای نیمه شب» «رویای مجنون و دو اپرت شوهر بد گمان » و « گلرخ و پانتمیم نمایش با اشارات) دزدی بوسه » و «داننک » و «گریلی» « خریدار تو » شکایت نی ۲ سمفونی بنام » سمفونی شوم و شبان و موسی و در حدود دویست قطعه دیگر و آثار چاپ شده زیر :
۱ خواندنیهای کودکان ۲ در عالم صنعت ۳ نظری موسیقی مقدماتی ، نظری موسیقی ایرانی ۴ نظری مفصل موسیقی غربی و آکورد شناسی ه – سرودهای مدارس ۲ جلد -۶ دستور ویولون ۲ جلد ۷ – دستور تار جلد .
و تالیفات دیگری که هر یک نمونه ذوق و هنر استاد است و میتوانند ارزش خدمات و زحمات ایشان را در عالم موسیقی بخوبی ثابت کند.

منبع مجله موزیک شهریور ماه سال ۱۳۳۲ خورشیدی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *