“آژنگ نیوز”:کلنل علینقی وزیری استاد ارجمند و گرامی موسیقی کسی است که در چنان محیطی برای روشن کردن چراغ خاموش و از کار افتاده موسیقی ایرانی با عزم و اراده راسخ و همتی مردانه قد علم کرد ونه تنها بموسیقى مرده و از میان رفته ایران جان داد بلکه تا آنجا که از قدرت یک فرد عادی خارج است آنرا پرورش داد و بزرگ کرد . بهمین جهت تمام موسیقیدان ایرانی در این جمله متفق القولند که استاد علینقی وزیری پدر موسیقی ایرانی است، آنهم پدری که گذشته از حقوق پدری « حق حیات » هم بگردن فرزند خود دارد زیرا نه تنها آنرا تقریباً از عدم » بوجود آورده بلکه به روح مرده و از کار افتاده آن نیرو و نشاط تازه بخشیده است …
آقای وزیری همیشه باین نکته اذعان دارند که تنها اراده و علاقه شدید ایشان بموسیقی موجب پیشرفت و موفقیتشان نبوده بلکه مساعدتهای آقای مصطفی قلی خان بیات و صمصام الملک » را که وسیله ومشوق مسافرت بخارج و توقف پنجساله ایشان در کشورهای اروپایی برای تکمیل تحصیلات در این رشته بوده همواره با تکریم و حق شناسی مخصوصی بیاد داشته و این وسیله موثر را در پیشرفت و موفقیت خود از عوامل اصلی بحساب میآورند…


استاد علینقی وزیری پس از اینکه با همت و مساعدت دوست هنر پرور و سخاوتمند خود توانستند ایران را به قصد تحصیل در کشورهای اروپائی ترک کنند سه سال در « مدرسه عالی موسیقی » فرانسه به کسب هنر موسیقی پرداخت و در خارج نیز با اساتید فن در تماس پس از آن به آلمان رفت و مدت دو سال نیز در « هوخ شوله » بران به مطالعه در رشته های مختلف موسیقی پرداخت و با معلومات کافی بود.و مجهز بایران معاودت نموده بلافاصله به تاسیس مدرسه عالی موسیقی « همت گماشت و تا توانست در توسعه و تکمیل این مدرسه کوشید و بر شعبات آن افزود بعد از آن کلوپ موزیکال »را تاسیس کرد که در آنجا کنسرتهای مرتب و جالبی برای آشنا کردن مردم به موسیقی داده میشد.
در سال ۱۳۰۷ بر اثر فعالیت خستگی ناپذیر در قسمت موسیقی و اشتهاری که کسب کرده بود بریاست مدرسه موسیقی دولتی که قبلا مدرسه موزیک نام داشت برگزیده شد و کم کم توانست هنرستان عالی موسیقی را که خود ریاست آنرا داشت بوجود آورد که تا سال۱۳۱۳ ریاست آنرا عهده دار بود و پس از آن بطور آزاد و مستقل بحیات هنری خود ادامه داد استاد وزیری با مشاغل پرزحمتی که داشت از کوچکترین فرصت برای خدمت به توسعه موسیقی ایرانی استفاده میکرد، با آهنگ های تازه ای میساخت .
یا به تهیه و تنظیم نمایشنامه هایی اقدام میکرد که همه مورد استقبال مردم واقع میشد پس از اینکه در سال ۱۳۱۳ از فعالیت های دولتی و اداری کناره گرفت بطور آزاد بخدمت هنری خودادامه دادند.
کتب و آثاری که درخلال این مدت نوشته و بوجود آورده اند بسیار است که ما بطور فهرست در زیر از آنها نام می بریم :
نمایشنامه های خانم «خوابند و تشک برقو و تابلو موزیکالهای نیمه شب» «رویای مجنون و دو اپرت شوهر بد گمان » و « گلرخ و پانتمیم نمایش با اشارات) دزدی بوسه » و «داننک » و «گریلی» « خریدار تو » شکایت نی ۲ سمفونی بنام » سمفونی شوم و شبان و موسی و در حدود دویست قطعه دیگر و آثار چاپ شده زیر :
۱ خواندنیهای کودکان ۲ در عالم صنعت ۳ نظری موسیقی مقدماتی ، نظری موسیقی ایرانی ۴ نظری مفصل موسیقی غربی و آکورد شناسی ه – سرودهای مدارس ۲ جلد -۶ دستور ویولون ۲ جلد ۷ – دستور تار جلد .
و تالیفات دیگری که هر یک نمونه ذوق و هنر استاد است و میتوانند ارزش خدمات و زحمات ایشان را در عالم موسیقی بخوبی ثابت کند.
منبع مجله موزیک شهریور ماه سال ۱۳۳۲ خورشیدی
گروه تاریخ