“آژنگ نیوز”:حرفه معلمی در ژاپن فوق العاده اهمیت دارد و معلمان ژاپنی یک عنصر اساسی در داستان موفقیت جامعه هستند. جامعه ژاپن مسئولیت های عمده را به معلمان می سپارد و انتظارات زیادی از آنها دارد. موقعیت اجتماعی و جوایز اقتصادی بالایی اعطا می کند، اما معلمان را نیز در معرض نظارت دائمی عمومی قرار می دهد. از آنجایی که فرهنگ ژاپنی مدرسه را به عنوان یک جامعه اخلاقی و یک بستر آموزشی اساسی برای تبدیل شدن به یک شهروند خوب می‌بیند، معلمان مسئولیت گسترده‌ای در قبال آموزش اخلاقی و رشد شخصیت و القای ارزش‌ها، نگرش‌ها و «عادات زندگی» اساسی ژاپنی در دانش‌آموزان در همه سطوح دارند. این مسئولیت ها از نظر اهمیت با نقش های تحصیلی در توسعه انگیزه دانش آموزان و کمک به دانش آموزان در دستیابی به استانداردهای تحصیلی بالای مورد نیاز برای موفقیت در امتحانات ورودی دبیرستان و دانشگاه برابری می کنند. از معلمان انتظار می رود که ارزش های فرهنگی را در سراسر فعالیت های مدرسه القا کنند و نگران زندگی دانش آموزان در داخل و خارج از مدرسه باشند. تلاش ها و نفوذ آنها اغلب در خانه و جامعه گسترش می یابد. در طول دهه گذشته به دلیل افزایش قابل توجهی در حقوق، جذابیت تدریس به عنوان شغل، حرفه جذابی بوده است.

میانگین حقوق معلمان در حال حاضر بالاتر از سایر کارمندان دولتی است و در مقایسه با حقوق سایر متخصصان در بخش خصوصی مطلوب است. افزایش حقوق و دستمزد، همراه با اثرات ناامیدکننده بحران نفت در سال ۱۹۷۳ بر اشتغال صنعتی، منجر به افزایش چشمگیر متقاضیان برای پست های آموزشی شد. تعداد کل متقاضیانی که در آزمون های انتصاب استانی شرکت کردند بین سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ تقریباً دو برابر شد (از ۱۲۸۰۰۰ به ۲۴۵۰۰۰) اگرچه تعداد موقعیت ها فقط ۱۳.۵ درصد افزایش یافت. تعداد رقابت‌کنندگان برای موقعیت‌های تدریس در سال ۱۹۷۹ به اوج خود رسید و از آن زمان به سطح کنونی یعنی حدود ۲۰۰هزار تن کاهش یافته است. رقابت برای ورود به این حرفه همچنان شدید است. ۲۰۰هزارمتقاضی اکنون سالانه برای حدود ۳۸۰۰۰ جای خالی در سیستم مدارس دولتی رقابت می کنند.

اهمیت معلمان در ژاپن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۱۹۸۴، سیستم مدارس ژاپن توسط تقریباً ۱میلیون معلم تمام وقت در سطوح ابتدایی و متوسطه کار می کرد. علاوه بر این، حدود ۹۹هزار معلم در پیش دبستانی های زیر نظر وزارت آموزش و پرورش، حدود ۳۸هزاردر مدارس نابینایان، ناشنوایان و معلولان، در مجموع حدود ۵۰هزار در دانشکده های فنی، مدارس آموزش ویژه و مدارس متفرقه و ۱۲۸هزار نفر دیگر در دانشگاه ها و مدارس متوسطه اول خدمت می کردند. تدریس یکی از معدود فرصت های شغلی حرفه ای مادام العمر است که به راحتی برای زنان در ژاپن در دسترس است.

نود درصد از معلمان جدید اکنون دارای مدرک دانشگاهی ۴ ساله هستند که اکثر آنها در رشته هایی غیر از آموزش تحصیل کرده اند. در سال ۱۹۸۵، بیش از ۳۷ درصد از موقعیت های موجود در مدارس دولتی کشور توسط متقاضیان دارای مدرک لیسانس از کالج های آموزش و پرورش پر شد، در حالی که بیش از ۵۳ درصد توسط متقاضیان دارای مدرک لیسانس از انواع دیگر کالج ها پر شد. حدود ۶ درصد را فارغ التحصیلان دانشگاهی و ۳ درصد باقیمانده را دارندگان مدرک کارشناسی ارشد پر کردند. در حالی که اکثر معلمان جدید در سال های اخیر حداقل ۴ سال کار دانشگاهی داشته اند، همچنان تعداد قابل توجهی از معلمان ژاپنی مسن تر با مدرک کمتر از لیسانس وجود دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *