“آژنگ نیوز”:آیرتون سنا،یکی ازبزرگترین رانندگان فرمول یک ،مرگ مفیدش؟!، ۳۰ سال پیش رخداد؟!. شغل او، مرگ غم انگیز او و میراث ماندگاری است که او در این ورزش به جا گذاشته است.حتی اکنون، ۳۰ سال پس از مرگش، آیرتون سنا یکی از نمادین ترین چهره های تاریخ فرمول یک باقی مانده است. برای پیروان عادی و قدیمی این ورزش، نام او همچنان با بسیاری از افسانه‌ای ترین لحظات مسابقات اتومبیلرانی فرمول۱ مرتبط است.

آیرتون سنا در سال ۱۹۹۴ وارد فصل فرمول یک شد و چهارمین قهرمانی جهان را دنبال کرد. سنا پس از کسب عنوان‌هایی در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ با مک لارن، برای کمپین جدید به ویلیامز تغییر مسیر داد. در سال های گذشته، ویلیامز به عنوان تیم برتر فرمول یک جانشین مک لارن شده بود. در اوایل دهه ۱۹۹۰، این ورزش یک مسابقه تسلیحاتی تکنولوژیک بود که اتومبیل ها به طور فزاینده ای پیشرفت می کردند و منجر به نوآوری هایی مانند سیستم تعلیق فعال می شد. ویلیامز اغلب پیشگام بسیاری از این تحولات بود.

سنا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با این حال، FIA، نهاد حاکم بر این ورزش، نگران این بود که استعدادهای رانندگی با فناوری فراموش شود، بنابراین تغییراتی را برای فصل جدید ایجاد کردند. مقررات سال ۱۹۹۴ کمک‌های تکنولوژیک به راننده را ممنوع کرده بود و هدف آن تاکید بیشتر بر مهارت رانندگان بود. ناگهان تیم فاتح ویلیامز برتری اصلی خود را از دست داد. سنا در مورد تغییرات نگران بود، و معروف است که او در یک کلام پیشگویانه گفته بود:”این فصلی با تصادفات زیاد خواهد بود، و من این ریسک را می کنم که بگویم اگر اتفاقی واقعا جدی رخ ندهد، ما خوش شانس خواهیم بود.”

فصل ۱۹۹۴ برای سنا و ویلیامز خوب شروع نشد. با شکست در هر یک از دو مسابقه اول، آنها وارد دور سوم سال در ایمولا شدند. جدیدترین رقیب سنا، مایکل شوماخر، در هر دو مسابقه پیروز شده بود. اگر سنا در آن سال شانسی برای کسب عنوان قهرمانی داشت، اکنون لازم بود که در ایمولا برنده شود.

آخر هفته ایمولا ۱۹۹۴ بدون شک یکی از تاریک ترین در تاریخ این ورزش است. اما با رسیدن تیم ها و رانندگان به پیست سن مارینو، تعداد کمی می توانستند پیش بینی کنند که این رویداد چقدر غم انگیز خواهد بود. این با یک تصادف تکان دهنده با سرعت بالا در حین تمرین روز جمعه برای روبنس باریچلو، راننده جوان برزیلی سنا آغاز شد. باریچلو پس از برخورد اتومبیلش به موانع و واژگونی خودرویش ، بیهوش شد. قابل توجه است که او تنها با یک بینی شکسته از این فاجعه فرار کرد.

میراث ماندگار آیرتون

علت تصادف و مرگ سنا هرگز مشخص نشد. برخی حدس می زنند که علت استفاده ازیک لاستیک قبلا پنچر شده است، یا لاستیک های ماشین او از نظر ایمنی تحمل دمای بالا را نداشته اند.

برخی دیگر ادعا می کنند که خرابی ستون فرمان علت اصلی بوده است. این رمز و راز فقط شیفتگی مردم را نسبت به داستان سنا افزایش می دهد. مخصوصاً برای طرفداران فرمول یک، این داستان «چه می‌شد اگر؟» است. اگر سنا زنده می ماند چه می شد؟ رقابت او با شوماخر در دهه ۱۹۹۰ چگونه توسعه می یافت؟ ادعا می شود که قبل از ایمولا، او قبلاً برای رانندگی با مشهورترین تیم ورزش، اسکودریا فراری، قرارداد امضا کرده بود. اما مرگ او، همراه با مرگ راتزنبرگر، باعث بهبودهای ایمنی قابل توجهی شد که ممکن بود در غیر این صورت اتفاق نمی افتاد. در طول فصول بعدی، ماشین‌ها، پیست‌ها و تجهیزات راننده تغییر و بهبود یافتند تا از تکرار حوادث ایمولا ۱۹۹۴جلوگیری شود.

در هر حال فرمول ،یک از آن روز تا زمان مرگ غم انگیز ژول بیانکی، پس از یک تصادف عجیب در گرندپری ژاپن در سال ۲۰۱۴، هیچ راننده ای کشته نشد. از آن زمان تاکنون تلفات دیگری رخ نداده است. با وجود تمام دستاوردهای او در پیست، شاید بزرگترین میراث ماندگار سنا تغییرات بی شماری باشد که این ورزش پس از مرگش انجام داد!!

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *