“آژنگ نیوز”:فروش آثار هنری بویژه قدیمی یکی از مهمترین منابع درآمد اقتصادی در جهان امروز است.در این میان ،آمریکا و چین برترین کشورها از نظر کسب و کار فروش آثار هنری هستند.چین تنها کشوری بود که در بین پنج قدرت برتر بازار هنر (که ۸۹ درصد از نتایج جهانی را به خود اختصاص داد) افزایش درآمد حاصل از فروش حراج آثار هنری را ثبت کرد. با این وجود، ایالات متحده با وجود کاهش ۲۸ درصدی گردش مالی سالانه خود در سال ۲۰۲۳، قوی‌ترین بازار هنر جهان باقی ماند. این کاهش گردش مالی به‌ویژه به دلیل عملکرد نسبتا ضعیف کریستیز نیویورک پس از موفق‌ترین سال تاریخ خود، با فروش بود.

بازار آمریکا همچنان پویاترین بود و ۲۳ درصد از معاملات جهانی و همچنین اکثریت قریب به اتفاق بهترین نتایج را به خود اختصاص داد. نیویورک به تنهایی ۳۹ مورد از ۵۰ نتیجه کلیدی سال را به خود اختصاص داده است که تعدادی از آنها شامل آثاری از پیکاسو، باسکیا، ریشتر، ماگریت و میچل است. با این حال، عدم فروش استثنایی سال گذشته، یعنی مجموعه های خصوصی توماس و دوریس آمن، آن اچ. باس و پل جی آلن (که به تنهایی ۲.۴ میلیارد دلار از طریق کریستیز نیویورک در سال ۲۰۲۲ به دست آورد)، این امربه طور مکانیکی باعث کاهش فروش آمریکایی شد.

نقشه هنر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سهم بازار ایالات متحده از ۴۴ تا ۳۵ درصد از گردش مالی حراج جهانی است، در حالی که بازار چین و سهم بازار جهانی بهبود یافتند و نتایج بهتری نسبت به سال ۲۰۲۲ به ثبت رساندند. بسیاری از آثار (فروش رفته و فروش نرفته) در چین دومین بازار بزرگ جهان، بازار حراج هنر چین است که کمتر از ۵میلیارد (۴.۹۵میلیارد دلار) گردش مالی داشته است، این وضعیت یعنی بهبودی ناشی از پراکندگی مجموعه‌های خصوصی مهم و بازگشت برخی از آثار استثنایی به تریبون‌های حراج.

آثار متعددی از هنرمندان بزرگ چینی مانند وانگ منگ، کوی روژو، ژانگ داکیان، ژائو منگفو، سان یو و فو بائوشی در پکن و هنگ کنگ، دو شهر اصلی بازار حراج چین، از ۱۰ میلیون دلار فراتر رفت. اما در حالی که به نظر می رسید بازار گران قیمت چین در حال بهبود است، به نظر می رسید پیشنهادات بسیار متراکم از خانه های حراج خریداران چینی را تحت تأثیر قرار داده است و ۱۹۵۰۰۰ لات عرضه شده در چین، علیرغم افزایش کلی تراکنش ها (+ ۳۳ درصد) تعداد بسیار بالایی از اقلام فروخته نشده را ایجاد کردند. . در واقع، از این نظر، روند برعکس میانگین جهانی بود، زیرا چین نرخ فروش ۶۴ درصدی را در مقایسه با میانگین ۳۸ درصدی بازار جهانی حراج آثار هنری ثبت کرد.

البته بازار بریتانیا پس از برگزیت کاهش یافته است بریتانیا که در سال ۲۰۱۸ رقم ۲۰ درصد از گردش مالی حراج آثار هنری جهانی را به خود اختصاص داددرحالیکه، تنها ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۳ درآمد داشت. بازار لندن در واقع از زمان برگزیت کوچک شده است، که عمدتاً بر معاملات بین بریتانیا و اتحادیه اروپا تأثیر گذاشته است زیرا خریداران اروپایی و فروشندگانی که مایل به حمل و نقل کاری به یا از انگلستان هستند، اکنون باید تشریفات گمرکی را انجام دهند و مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. رویه و هزینه های سنگین تر منجر به انقباض محموله ها از اروپا شده است. از طرف دیگر ،خریداران اروپایی‌ها نیز تمایل دارند از بالا بردن قیمت پیشنهادی خودداری کنند، زیرا می‌دانند که پس از آن باید هزینه‌های اضافی را برای بازگرداندن کار به اروپا بپردازند. در مجموع ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳، گردش مالی حراج آثار هنری بریتانیا ۱۵ درصد از ارزش خود در مقایسه با سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، اما مهمتر از همه، اکنون از سال ۲۰۲۳این میزان به ۳۳ درصد کاهش یافته است. با این حال، در میان نکات مثبت، افزایش جزئی در حجم معاملات بریتانیا در طول سال مالی (+۵%) و بالاتر از همه نرخ فروش (۷۱%) مشاهده می شود که به طور قابل‌توجهی از میانگین جهانی (۶۲%) فراتر رفت. سومین بازار بزرگ جهان نیز ظرفیت خود را برای جذب برخی از معتبرترین و ارزشمندترین آثار روی کره زمین حفظ کرده است. اگرچه در سال ۲۰۲۳ تعداد آنها بسیار کم بود، اما قابل توجه ترین آنها – نقاشی خارق العاده کلیمت – بیش از ۱۰۸ میلیون دلار فروخته شد – که نشان دهنده اعتبار مداوم بازار لندن است و رکورد قیمت حراج برای یک اثر هنری فروخته شده در اروپا را افزایش داد.

نقاشی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مورد دیگربازار فرانسه است که در درجه اول به عرضه محلی خود متکی است. در واقع، فرانسه بازار حراج هنری متراکمی دارد (دومین بازار بزرگ پس از ایالات متحده با ۱۰۶۴۰۰ لات فروخته شده در سال ۲۰۲۳)، که در بخش گران‌قیمت نیز در حال تقویت است. با نگاهی به دهه، گردش مالی حاصل از فروش آثار هنری در فرانسه با افزایش قابل توجهی در تعداد نتایج ۷ رقمی (تقریباً ۸۰ درصد) نسبت به سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۴، ۷۲ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، نتایج بزرگ یک موضوع عادی شده و رقم بیش از ۱۰میلیون دلار از سال ۲۰۱۷ یک روال معمول است، در حالی که آنها در اوایل دهه ۲۰۰۰ در انحصار بازارهای بریتانیا و آمریکا بودند. در سال ۲۰۲۳، بالاترین قیمت حراج هنر در بازار فرانسه ۲۱.۹ میلیون دلار برای نقاشی خوآن میرو (نقاشی (زنان، ماه، ستاره ها))، ۱۹۴۹ بود. اگرچه این رقم با فروش ۱۰۸.۷میلیون دلاری نقاشی کلیمت در لندن فاصله زیادی دارد، اما این نتیجه در مقایسه با سایر رقبای اروپایی قابل توجه است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *