“آژنگ نیوز”:تحقیقات جدید بیانگر آن است که مدرنیزم میزان گرایش به مذهب رادر اروپا و آمریکا کم نکرده است .البته برخی از آمریکایی‌های شمالی و اروپایی‌ها تمایل دارند تصور کنند که اعتقاد مذهبی به دلیل سکولاریسم رو به افول است که به نوبه خود با رونق اقتصادی، کثرت‌گرایی، پراکندگی اجتماعی و آموزش علمی مرتبط است. با این حال، در حالی که به طور فزاینده‌ای بعید است که جوانان در غرب «مراجعه‌کننده کلیسا» باشند، بسیاری از آنها همچنان خود را از نظر معنوی به مذهب متمایل می‌دانند. نظریه پردازان اصلی اجتماعی – از جمله ماکس وبر، کارل مارکس و زیگموند فروید – فکر می کردند که دین تا اواخر قرن بیستم ناپدید می شود، اما «تز سکولاریسم» تا حد زیادی با تجدید حیات دین عامه و جنبش های مذهبی جدید رد شده است.

مدرن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آن جنبش‌های جدید در قرن‌های ۱۹، ۲۰ و ۲۱ به ناسیونالیسم و ​​«مأموریت معنوی» که توسط گروه‌های خاصی برای تطبیق عقاید مختلف در یک سنتز مدرن برعهده گرفتند، مرتبط بودند. یکی از بزرگترین آنها کلیسای عیسی مسیح مقدسین روزهای آخر یا مورمونیسم است که در سال ۱۸۳۰ تأسیس شد و اکنون بیش از ۱۶ میلیون پیرو دارد. دین ویتنامی کائودائیسم که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد، حدود پنج میلیون پیرو در ویتنام و دیاسپورا دارد و اکنون توسط این ایالت به عنوان یک دین بومی و سومین دین بزرگ در کشور طبقه بندی می شود. این امر پس از آن که رژیم کمونیستی از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۰ آن را ممنوع کرد،رخ داد.

ادیان دیگری با مشخصات مشابه نیز در دهه ۱۹۳۰ ظهور کردند: جنبش بودایی سوکا گاکای ژاپن، ییگواندائو در چین و سپس تایوان، شاهدان یهوه و ملت اسلام در ایالات متحده و راستافاری در جامائیکا. بیشتر این جنبش‌های مذهبی در پی مکاشفه‌های جدیدی که آنها را از بودیسم، مسیحیت و اسلام متعارف جدا می‌کرد – و جذابیت محلی آنها را تشدید می‌کرد، پایه‌گذاری شدند.اما «عرفی‌زدایی» اصطلاحی است که برای توصیف احیای اسلامی در خاورمیانه و جنوب آسیا و همچنین رشد گروه‌های مذهبی جدید در چین، اتحاد جماهیر شوروی سابق، ویتنام و کوبا به کار می‌رود، زیرا اقتصاد بازار از یک رویکرد جدید حمایت کرده است. تنوع در معنویت به نظر می رسد مدرنیزاسیون جهان را کمتر مذهبی نکرده است، بلکه در عوض تعداد زیادی از مذاهب جدید و جایگزین را تشویق کرده است که آماده رقابت در یک بازار معنوی رقابتی فزاینده هستند.

نویسنده:جانت هاسکینز نویسنده کتاب چشم الهی و دیاسپورا: کائودائیسم ویتنامی تبدیل به کائودائیسم فرااقیانوسی می شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *