آژنگ نیوز”: شب تنوع زیستی تهران به میزبانی نشریه بخارا برگزار می شود.

هفتصد و هفتاد و پنجمین شب از شب‌های بخارا با همکاری فصلنامه صنوبر به تنوع زیستی تهران اختصاص یافته است. در این نشست که در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه دوم آبان ۱۴۰۳ در سینما سپیده برگزار می‌شود، فیلم مستند «شهر زنده» به کارگردانی لیلا فولادوند و محمد‌حسین نظری پخش خواهد شد و سپس پیروز حناچی و عادل جلیلی به بررسی این فیلم و تنوع زیستی تهران خواهند پرداخت.

تنوع زیستی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از ویژگی‌های برجسته در جغرافیای تهران گوناگونی اقلیمی و تنوع زیستی این منطقه بوده است. وجود ارتفاعات البرز در شمال که با اختلاف حدود ۸۰۰ متر به دشت‌ها و بیابان‌های جنوب می‌رسد، پیش از آنکه اشتهای انسان‌ها را برای سکونت در این منطقه برانگیزد، زیستگاه مناسبی برای تنوع گسترده‌ای از حیات جانوری و گیاهی سازگار با این تنوع اقلیمی بوده است.

شهر تهران پس از چند دهه امروز تقریباً همه آن مزیت ها را از دست داده است. کوه‌ها را تراشیده‌اند، دشت‌ها خشک شده و فرو نشسته، قنات‌ها خشکیده و هر از چندی فرو می‌ریزند، روددره‌ها و رود‌ها به بوستان‌ها و مسیر انتقال فاضلاب یا بزرگراه تبدیل شده، باغ‌های تهران که خود حکایتی است و البته قصه آلودگی و وارونگی هوا را همه شنیده‌ایم و می‌دانیم. به وضوح پیداست تهران امروز نه با گونه‌های گیاهی و نه با حشرات و جانوران و به‌خصوص با پرندگان، دیگر بر سر مهر نیست. شهر، آن کوه‌ها، باغ‌ها و روددره‌ها و دشت‌ها و مزارعی را که پناهگاه حیات وحش بود بلعیده است.

این فیلم تصویری است از آخرین بازمانده‌های تنوع زیستی و حیات وحش تهران و تلاش برای بقا در شهری که شاید دیگر جایی برای زیستن نیست.

نشانی: خیابان انقلاب اسلامی، نبش خیابان وصال، سینما سپیده

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *