“آژنگ نیوز”: پرستاری که به او لقب «قدیس قدیسان»دادند در روسیه  جایگاه ویژه ای در زمینه  گسترش پرستاری دراین کشور و در زمان جنگ داشت.بدین صورت در طول جنگ جهانی اول، ماریا ککسولمسکایا به عنوان پرستار خدمت می کرد و سربازان به دلیل مهربانی و مراقبت او به او لقب «قدیس قدیسان» دادند. آغاز این داستان در ۲۴ ژانویه ۱۸۷۸ در جریان جنگ روسیه و ترکیه رخ داد. نیروهای روسی به سرعت به سمت آدریانوپل (ادیرنه کنونی) پیشروی می کردند. همه جا هرج و مرج بود: ستون هایی از پناهجویان در حال راهپیمایی بودند، گاری های واژگون شده در اطراف، و همچنین اجساد ساکنان محلی که توسط ارتش ترکیه – “باشی بازوک ها” کشته شدند؛ دیده میشد.ناگهان، سرباز میخائیل سانکو از هنگ گرانادیر ککشولم، یک دختر کوچک ترکی حدوداً پنج ساله را در کنار جسد یک زن مقتول دید. سرباز از صف بیرون دوید و بلافاصله بچه را گرفت.

ماریا قدیس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هنگ تصمیم گرفت کودک را به فرزندی قبول کند و تا زمانی که به سن بلوغ برسد، از او مراقبت کند. اگرچه نام این دختر آیشه بود، اما به افتخار ملکه ماریا الکساندرونا و هنگی که او را نجات داد، غسل تعمید داده شد و ماریا ککسهولمسکایا نامگذاری شد. سربازان و افسران یک صندوق ویژه برای “دختر هنگ” ماریا ایجاد کردند و مرتباً به آن کمک مالی می کردند. آنها حتی از زوج سلطنتی درخواست کردند که دختر را در موسسه دختران اشراف ثبت نام کنند.

این دختر کوشا و منظم در سال ۱۸۹۰ از این موسسه فارغ التحصیل شد و دو سال بعد با فردی به نام الکساندر شلمر ازدواج کرد. .به عنوان جهیزیه برای “دختر” خود، هنگ Keksholm مبلغ قابل توجهی از ۱۲۵۰۰ روبل نقره هدیه داد. ناجی دختر، میخائیل سانکو، نتوانست در مراسم عروسی شرکت کند، اما یک تلگرام تبریک فرستاد.

ماریا به همراه همسرش الکساندر و پسران پاول و گئورگی در طول جنگ جهانی اول، به عنوان پرستار خدمت می کرد و سربازان به دلیل مهربانی و مراقبت او به او لقب «قدیس قدیسان» دادند. او در سال ۱۹۲۰ در کریمه بر اثر بیماری سل درگذشت.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *