آژنگ نیوز”: تاریخچه مهد کودک در شوروی از زمانی آغاز شد  که مادران شوروی در ۲ ماهگی نوزادان خود را به این محل میبردند.

در روسیه مدرن،(سالهای ۱۹۴۵ میلادی به بعد ) تازه مادران، حداقل یک سال یا حتی تا سه سال، ازمرخصی مادران استفاده میکردند.یعنی تا زمانی که فرزندانشان واجد شرایط پیوستن به مهدکودک رایگان ارائه شده توسط دولت باشند. این مهد کودک ها در دوران جدید شوروی زمینه ساز زندگی خانوادگی کاملاً متفاوت بود.

مادران روس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در زمان اتحاد جماهیر شوروی، دولت تقریباً از زمان استفاده ازپوشک بچه‌ها را تربیت می‌کرد.یعنی  از دو ماهگی، بچه‌ها را می‌توانستند در مهدکودک‌های مخصوص به نام «ясли» (یاسلی) قرار دهند. دو دلیل اصلی پشت آن بود: ۱. کارخانه ها و خطوط تولید به مادران جوان نیاز داشتند که سر کار بازگردند. ۲. به گفته مقامات شوروی، فقط افراد آموزش دیده می توانند مراقبت مناسب  رابرای نسل در حال رشد ارائه دهند.

اغلب، مهدکودک‌های «یاسلی» مستقیماً به کارخانه‌هایی متصل می‌شدند که مادران جوان در آن‌ها کار می‌کردند. آنها هر سه ساعت یک بار برای شیر دادن به نوزادشان از مرخصی ساعتی استفاده می کردند. به تدریج، سن “مهد کودک” افزایش یافت و در دهه ۱۹۶۰ به ۱۲ ماه رسید.

تا سال ۱۹۷۷، بیش از۳ میلیون کودک در مهدکودک ها بودند. آنها در گروه های سنی مختلف به درستی مراقبت می شدند، تمام ایمن سازی های لازم انجام می شد و همیشه توسط یک کارمند بهداشتی تحت نظر بودند. یک کودک می توانست تا سه سالگی در مهد کودک «یاسلی» بماند و پس از آن در یک مهدکودک دولتی از نوع دیگری قرار می گرفت.

گزارش از:محبوبه غلامی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *