آژنگ نیوز”: کتاب “دلار و سلطه: بانکداران ایالات متحده و ساخت یک ابرقدرت”منتشر شد.نویسنده: پل مری .کتاب به این نکته می ئردازد که چگونه ایجاد یک زیرساخت بانکی جدید در اوایل قرن بیستم، ایالات متحده را به عنوان یک قدرت مالی جهانی معرفی کرد.

جلد گالینگور قیمت: ۳۵.۰۰ دلار / ۳۰.۰۰ پوند شابک: منتشر شده (ایالات متحده): ۸ اکتبر ۲۰۲۴ منتشر شده (بریتانیا): ۳ دسامبر ۲۰۲۴ تعداد  صفحات: ۲۸۰

دلار - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

تسلط کسب و کارهای چندملیتی ایالات متحده امروز می تواند در ابتدا مانند یک محصول جانبی اجتناب ناپذیر از وضعیت ابرقدرت این کشور به نظر برسد. در کتاب “دلار و سلطه” ، مری بریجز داستان  را ازمنشأ متفاوتی روایت می‌کند. او در ابتدا به بررسی آغاز درهم ریخته قدرت مالی ایالات متحده در خارج از کشور می پردازد و نشان می دهد که بانکداران ایالات متحده در اوایل قرن بیستم برای حفظ کار خود در خارج از کشور به دولت ایالات متحده، دانش اروپایی و بداهه گویی لحظه آخری وابسته بودند.

بریجز بر بخش نادیده گرفته شده زیرساخت مالی کشور – بانک شعبه خارج از کشور – به عنوان پایه ای برای گسترش نفوذ تجاری ایالات متحده تمرکز می کند. بریجز به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه بانکداران جوامع جدید خود را به “ما” – مشتریان بالقوه – و “آنها” – جمعیت محلی، که اغلب در حاشیه دنیای بانکداری وجود داشتند، طبقه بندی کردند. او استدلال می کند که بانکداران ایالات متحده با ایجاد اطلاعات اعتباری خارجی – و با استفاده از یک دارایی مالی که به تازگی توسط سیستم فدرال رزرو فعال شده است، جامعه جدید خود را ترسیم کردند.

با انجام این کار، آنها معماری جدیدی از تأمین مالی تجاری ایالات متحده را ساختند که بر نابرابری های طولانی مدت و سلسله مراتب امتیازات متکی بود. بنابراین، ایده های نژادی، طبقاتی و جنسیتی در زیرساخت های مالی قرار گرفتند. برخلاف عقل متعارف، هیچ چیز اجتناب ناپذیر یا طبیعی در مورد ظهور سرمایه داری مالی ایالات متحده وجود نداشت. بریج نشان می‌دهد که بانکداری خارجی ایالات متحده پروژه‌ای بود که به‌عنوان یک غوغای جانبی غول‌های عصر طلایی آغاز شد و با تکیه بر قدرت دولت ایالات متحده، الگوبرداری از بانکداران خارجی بریتانیایی و ایجاد اتحاد با نخبگان محلی، خود را حفظ کرد.

به این ترتیب، بانکداران ایالات متحده یک زیرساخت جدید انعطاف پذیر و بادوام برای حمایت از قدرت جهانی رو به رشد این کشور ایجاد کردند.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *