“آژنگ نیوز”:کشتی کاتی سارک بخشی از ناوگان تاریخی ملی و بازمانده نسل کشتی های بادبانی است.این کشتی نامش را از شخصیتی در شعر معروف “Tam o’ Shanter” اثر رابرت برنز گرفته است. در این شعر کاتی سارک نام لباس شب کوتاهی است که جادوگر پوشیده است. شکل کشتی به این شعر ادای احترام می کند، با کنده کاری از این شخصیت در حالی که او به دم اسب تام، مگ می چسبد. این کشتی در سال ۱۸۶۹طراحی شد و سپس توسط شرکت اسکات و لینتون در دامبارتون اسکاتلند ساخته شد. در طول زمانی که کاتی سارک ساخته شد، جهان شروع به انتقال به کشتیهای بخار کرد.


کشتیهای بادبانی برای مشارکت در تجارت پر سود و رقابتی چای از چین به بریتانیا ساخته شدند. طراحی کاتی سارک به خاطر خطوط براق و طرح بادبان بهینهاش قابل توجه بود، که قبل از اینکه کشتیهای بخار منسوخ شوند، به اوج کشتیهای دارای فنآوری بادبانی رسید.کاتی سارک به دلیل سرعت بسیار زیادش به یک کشتی معروف تبدیل شد. این کشتی به خاطر سفرهای سریع خود، از جمله سفر سال ۱۸۸۵ از سیدنی به لندن که تنها ۷۳ روز طول کشید، معروف بود. قابل ذکر است که کاتی سارک ،از نظر سرعت کشتی بخاری را که یک هفته قبل سیدنی را ترک کرده بود، شکست داد. سرعت کاتی سارک آن را به یک انتخاب برتر برای حمل پشم و سایر محموله های مهم در سراسر جهان تبدیل کرده که سود خوبی را تضمین می کرد. همچنین طراحی آن نوآورانه بود در تاریخ کشتی های بادیانی، تعداد کمی به اندازه کاتی سارک طراحی شده اند.
ساختار آن شامل یک تخته چوبی بر روی یک قاب آهنی بود که هم انعطاف پذیری و هم استحکام را ایجاد می کرد. این ترکیب باعث شد بدنه ای سبک تر و بادوام تر که بتواند به سرعت های بسیار بیشتری نسبت به طرح های دیگر برسد. قاب آهنی کشتی یک نوآوری بزرگ بود، زیرا ساختار و دوام کلی را افزایش داد.
کشتی یک شعار داشت (همانطور که شرکتهای مدرن شعارها یا شعارهایی دارند – کشتیهای تجاری تاریخی نیز چنین بودند) کاتی سارک هم تفاوتی با بقیه نداشت. شعار یک کشتی معمولاً توسط افسر فرمانده آن انتخاب می شد و راهی برای درج طرح کشتی و همچنین عملیات روزانه آن بود. شعار کاتی سارک این بود: “راه دور کجاست” که نشان دهنده دستاوردهای چشمگیر از نظرسرعت و احتمال تحویل محموله به موقع و در شرایط خوب است.
کاتی سارک در اصل برای مسابقه دادن با چین و شرکت در تجارت چای ساخته شد. کاتی سارک در هشت سال اول عمر خود، چای را از چین به بریتانیا حمل می کرد. با این حال، پس از اختراع کشتی های بخار سریع، کاتی سارک بخشی از تجارت پشم استرالیا شد. سرعت و تطبیق پذیری آن حتی پس از متداول شدن کشتی بخار، آن را به یک انتخاب قوی تبدیل کرد.
هنگامی که کاتی سارک خدمات تجاری خود را به پایان رساند، توسط کاپیتان ویلفرد داومن در سال ۱۹۲۲ خریداری شد. او سپس کشتی را تغییر داد تا ملوان ها را در مورد کشتی بادبانی و دریانوردی سنتی آموزش دهد. این دوره از زندگی کاتی سارک مهم بود، زیرا نقش مهمی در حفظ میراث قایقرانی سنتی داشت، زیرا موتورهای بخار و دیزل محبوبیت بیشتری پیدا کردند.


در ۲۱ می ۲۰۰۷، کاتی سارک آتش گرفت. این اتفاق در یک دوره بازسازی مهم رخ داد و آسیب زیادی به کشتی وارد کرد. خوشبختانه، بسیاری از قسمت های اصلی آن برای حفاظت برداشته شده بود و آنها را از شعله های آتش در امان نگه داشت. پروژه بازسازی گسترده ای که ۵۰ میلیون پوند هزینه داشت. امروز،کشتی کاتی سارک موزه ای است که می توان از آن بازدید کرد وکاتی سارک اکنون به عنوان یک کپسول زمان و نماد فرهنگی مهم بریتانیا است که هر کسی می تواند از آن بازدید کند. بازدیدکنندگانی را از سرتاسر جهان جذب میکند که میخواهند درباره طراحی نوآورانه و تاریخچه دریایی آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. این کشتی همچنین در مرکز برنامه ها و رویدادهای آموزشی مختلف قرار دارد و آموزش هایی درباره تجارت، کشتی سازی و ناوبری قرن نوزدهم ارائه می دهد.
مترجم:علی محرابی
گروه گزارش