“آژنگ نیوز”:نبرد هاستینگز و تغییر قدرت در انگلستان دوره جدیدی در تاریخ این کشور را رقم زد.در نبرد هاستینگز، که در این روز در سال ۱۰۶۶ صورت گرفت، هارولد دوم پادشاه انگلستان توسط ارتش مهاجم ویلیام، دوک نرماندی، در فتح نورمن شکست خورد و این پیروزی نورمن ها را به عنوان حاکمان انگلستان تثبیت کرد.

نبرد اینگونه آغاز می شود که درحدود ساعت ۹ صبح، نبرد با “صدای وحشتناک شیپورهای هر دو طرف” آغاز شد. در آن زمان، مانند اکنون، چشم انداز باید به اندازه کافی باز باشد تا به دو ارتش اجازه مانور دهد. دامنه‌ها احتمالاً زمین‌های چراگاهی بوده و پشته‌ای که توسط ارتش انگلیسی تحت حمایت جنگل‌ها اشغال شده بود. برای پیروزی، انگلیسی‌ها باید پشت دیوار سپر خود می‌مانند، اجازه می‌دادند که نورمن‌ها در حملات مکرر نابود شوند و سپس برای شکست مهاجمان به جلو حرکت می‌کردند.

نبرد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مقابل، نورمن‌ها باید از شیب بالا می‌رفتند تا در فاصله تیراندازی انگلیسی‌ها – حداکثر چند صد متر- قرار بگیرند، سپس با کمانداران و پیاده‌نظام، خط انگلیسی را شکستند تا سواره نظام بتواند از آن عبور کرده و بقایای شکسته را تمام کند. همانطور که ویلیام پواتیه نوشت: «این یک نوع نبرد عجیب بود، یک طرف با تمام تحرک حمله می کرد، طرف دیگر مقاومت می کرد، انگار ریشه در خاک دارد.»

نبرد نیز اینگونه در شب هنگام به پایان می رسد نورمن ها اکنون آخرین حمله شدید را آغاز کردند. نیروهای انگلیسی بدون رهبر و بی امید سرانجام تسلیم شدند و فرار کردند. ویلیام پواتیه این صحنه را چنین توصیف کرد: نورمن ها، اگرچه با منطقه غریبه بودند، آنها را بی امان تعقیب کردند، کمر گناهکارشان را بریدند و آخرین ضربه ها را برای پیروزی انجام دادند. حتی در حالی که مرده‌ها سم اسب‌هاروی بدن‌شان می‌رفتند، مجازات می‌شدند. در زمانی که چنین رقابت‌هایی غالباً در عرض یک ساعت تصمیم‌گیری می‌شدند، پیروزی در هاستینگز تا غروب، حدود نه ساعت پس از شروع نبرد، قطعی نبود – این نشان می‌دهد که دو ارتش تا چه اندازه با هم هماهنگ و رهبری می‌شوند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *