آژنگ نیوز”:  مراسم گشایش مؤسسه فرهنگی-هنری خردسرای فردوسی بجنورد ابتدای این هفته با حضور میهمان ویژۀ این برنامه، دکتر محمّدجعفر یاحقّی و همراهان‌ ایشان دکتر بوذرجمهری، دکتر حسین‌زاوه و  آقای منصوری و… برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و سرود ملّی آغاز گردید. پس از آن شاهنامه‌خوانی پرشوری با اجرای حماسی آقای دولت محزون که حافظ نزدیک به ده‌هزار بیت از شاهنامه است، فضایی شورانگیز در سالن ایجاد کرد و به شدّت مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

در ادامه حاج قاسم مهرنیا این پیر شورآفرین با نقّالی پرده تراژیک مرگ سهراب رونق‌بخش مراسم شد و پس از اجرا، عصای نفیس نقّالی‌‌شان را که منقّش به ابیاتی از شاهنامه بود به استاد یاحقّی تقدیم کردند.

شاهنامه‌خوانی بااحساس مهرک‌بانو (زکیه عبدی) و دو شاهنامه‌خوان خردسال، یاس و امیرعلی ساداتی که به زیبایی اجرا شد، از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

خرد سرای فردوسی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دعوت از استاد محمّدجعفر یاحقّی، مدیر مؤسسه خردسرای فردوسی مشهد، میهمان و به نوعی میزبان ویژۀ خردسرا برای سخنرانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مراسم بود که با تشویق پرشور و ایستاده حاضرین پشت میکروفون قرار گرفتند و به شیوۀ همیشگی‌شان با تواضع تمام ایستاده سخنرانی کردند.

استاد یاحقی در سخنانشان بر لزوم تشویق و ترغیب نوجوانان به شاهنامه تأکید کردند و خاطرنشان نمودند که شاهنامه تنها یک کتاب نیست، یک فرهنگ است، یک هویّت است، یک تاریخ است، تاریخ هزاران ساله‌ای که راوی آداب و رسوم نیاکان ماست.

در بخش شعرخوانی برنامه هم نخست آقای حصاری‌مقدّم شعری به زبان ترکی خواندند و پس از آن دکتر حسن روشان با خواندن چند غزل پرشور حس و حال دیگری در محفل برانگیخت.

پایان‌بخش مراسم افتتاحیه سخنان دکتر شهرزاد پورمحمود بود. ایشان با تکیه بر همدلی و مهرورزی، همگی را به ملّی‌گرایی توام با خردورزی به دور از هرگونه تعصبات قومیّت‌گرایانه دعوت کردند. هم‌چنین اشاره‌ای به دغدغه‌های زیست-محیطی داشتند و از کارزاری گفتند که برای نجات شاه‌جهان بلندترین قلّه استان خراسان شمالی و نماد قدرت و اقتدار مردم این ناحیه به راه انداخته‌اند تا مبادا احداث معدن جدیدی که زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه و پارک ملّی ساریگل را که در مجاورت آن قرار دارد، بیش از این به مخاطره بیندازد.

در پایان ضمن اهدای هدایایی به میهمانان و شاهنامه‌خوانان خردسال در فضایی صمیمانه مراسم پایان یافت تا درخت پرثمری که دکتر یاحقّی کاشته‌اند در نقطۀ دیگری از سرزمین عزیز و باشکوه‌مان ایران به بار بنشیند و فریاد فردوسی را در گوشۀ دیگری از این کشور پهناور طنین‌انداز کرده به اشاعۀ فرهنگ والای ایرانی و تبلیغ خردورزی بپردازد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *