“آژنگ نیوز”:  ماجرای کمونیست متعصبی که حمام نمیرفت! یکی از وقایع تاسف برانگیز دهه سی خورشیدی است. در تصویری از مجله ترقی که مربوط است به پس از پیروزی کودتای ۲۸مرداد چهره یک عضو توده دیده  می شود که در ذیل آن نوشته شده :این شخص از کارگران سیلو است و آنقدر کمونیست متعصبی است که عکس استالین  را روی سینه اش خالکوبی کرده اند و در این اواخر که مشاهده میکند اوضاع تغییر کرده است حتی الامکان از رفتن به گرمابه و جاهاییکه مستلزم لخت شدن است خودداری میکرده ولی بالاخره مامورین انتظامی  او را گرفتار و زندانی می سازند.

کمونیست متعصب - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لازم به توضیح است که این شخص از اعضای حزب توده و علاقمندان آن بوده که قبل از کودتا عکس  استالین را بر سینه اش خالکوبی کرده بوده اما وقتی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پیروز شد و کودتاچیان شروع به قلع و قمع چپ ها و حزب توده کردند، در این زمان، کسانی که پرتره استالین را بر سینه خود خالکوبی کرده بودند با مشکل حمام روبرو می شدند!

چون در آن زمان در خانه ها حمام نبود و مجبور می شدند به گرمابه های عمومی بروند در نتیجه، در آنجا به عنوان توده ای شناخته شده و توسط ایادی و مامورانِ تیمور بختیار دستگیر می شدند.

مجله ترقی، عکس یکی از توده ای ها را که کارگر سیلو و از شیفتگان استالین بوده و تصویر استالین را بر سینه اش خالکوبی کرده بود درج کرده که توسط ماموران تیموربختیار دستگیر و به جرم آن، زندانی می گردد…!

نوشته :علی مرادی مراغه ای

منبع نوشته :مجله ترقی، شماره ۱۵، مورخه ۲۳ شهریور ۱۳۳۲، صفحه ۲

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *