دستور العملهای آشپزی نقش مهمی در زندگی انسانها داشته است.غلات در مقبره های مصری، بقایای ۵۰۰۰ ساله در فنلاند و مکانی در صحرای سینا با قدمت ۲۳۰۰۰ سال یافت شده است. اخیراً، موزاییکی که یک وعده غذایی شامل پیتزا (به طور دقیق تر، یک نان تخت با مواد روی آن) به تصویر می کشد در خرابه های پمپئی کشف شده است.

قدیمی ترین آشپزی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

غذا فقط برای بقا نیست. ایجاد دستورالعمل در مورد غذاهای خود، خانواده، اجتماع و در برخی موارد موقعیت اجتماعی نشانگر اهمیت آشپزی است. یک سری دستور پخت روی سه لوح گلی در کویت و عراق امروزی یافت شد. این لوح ها حاوی دستور العمل هایی برای خورش، آبگوشت و دستور پخت نان بود که قدمت همه آنها تقریباً به ۱۷۵۰ قبل از میلاد می رسد. این دستور العمل ها به محققان اجازه می دهد تا ببینند چگونه غذاهایی مانند خورش بره از زمان پیدایش آنها تکامل یافته است.

البته قدمت غذای گوشت های ادویه دار در سس به حدود ۴۰۰۰سال قبل از حفاری های مردم سند در موهنجودارو، پاکستان می رسد. کشف یک حبه سیر کربنیزه شده، زنجبیل و زردچوبه – همه عناصر ضروری در غذاهای مدرن هندی – در بقایای قابلمه های پخت و پز و در دندان های انسان بود. این تحقیق در حال حاضر قدیمی ترین سابقه شناخته شده زردچوبه و زنجبیل است!

همچنین برنج به عنوان یک منبع غذایی اهلی قرن هاست که وجود داشته است، اما مدت زمان مورد بحث است. در کاوش‌های هند شواهدی از کشت برنج به حدود ۴۵۳۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. دانشمندان دیگر ادعا می کنند شواهدی از برنج کشت شده برای اولین بار در چین پیدا شد که قدمت آن به ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد می رسد. در هر صورت، برنج برای مدت طولانی در بیشتر نقاط جهان بخشی از رژیم غذایی ما بوده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *