“آژنگ نیوز”: باستان شناسان می گویند که راز تابوت سربی کشف شده در زیر کلیسای نوتردام را حل کرده اند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سرنشین تابوت که قبلاً تنها به عنوان «سوار سوار» شناخته می‌شد، یواخیم دو بلی، شاعر فرانسوی دوره رنسانس است که در سال ۱۵۶۰میلادی درگذشت.  

تابوت سربی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هنگامی که در اوایل سال ۲۰۲۲ حفاری در کلیسای نوتردام پاریس انجام گرفت ،یک جفت تابوت سربی که در زیر شبستان کلیسا پنهان شده بود کشف گردید، باستان شناسان فورا اهمیت تابوت را تشخیص دادند. سرب، فلزی که رطوبت را حفظ می‌کند و از تجزیه جلوگیری می‌کند، مدت‌هاست که مواد منتخب تابوت نخبگان بوده و حتی برای پوشش تابوت الیزابت دوم بریتانیایی استفاده می‌شود. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که از آنجایی که دو فردی که در نوتردام دفن شده‌اند در چنین تابوت‌های گران‌قیمتی دفن شده‌اند، آنها باید از اعضای برجسته جامعه فرانسه باشند. اما آنها چه کسانی بودند؟ و چگونه آنها به اینجا رسیدند؟

این تیم در دسامبر ۲۰۲۲۲ به برخی از سؤالات مربوط به دفن های مرموز پاسخ داد. محققان با استفاده از کتیبه ای روی یکی از تابوت ها، ساکنان آن را آنتوان د لا پورت، کشیش اعظم که در سال ۱۷۱۰ در سن ۸۳ سالگی درگذشت، شناسایی کردند. اما آنها اطلاعات کمی در مورد فرد دیگر داشتند، مردی در ۳۰ سالگی که به او لقب “سوارکار” داده بودند – کنایه ای از ناهنجاری اسکلتی که نشان می دهد او بیشتر وقت خود را صرف سوارکاری کرده است. اکنون، پس از نزدیک به دو سال تحقیق، محققان یک نامزد احتمالی برای هویت واقعی اسکلت پیشنهاد کرده‌اند: یواخیم دو بلی، شاعر برجسته فرانسوی رنسانس که در سال ۱۵۶۰ درگذشت.

چندین سرنخ قانع کننده باعث شد که محققان این سوارکار را به دو بلی مرتبط کنند. اریک کروبیزی، انسان‌شناس زیست‌شناسی در دانشگاه تولوز سوم فرانسه، در یک نشست مطبوعاتی گفت: توانایی‌های سوارکاری این شاعر به خوبی ثبت شده است: او زمانی «از پاریس به رم رفت، که برای فردی مانند او در صورت ابتلا به سل، کار بدی نیست. به گفته دیوید موریکواند از یورونیوز. در واقع، او تقریباً در اثر آن بیماری مرده بود.» دو بلی در طول زندگی خود از سلامتی ضعیف رنج می برد. در همین حال، اسکلت سوارکار نشانه‌هایی از مننژیت مزمن ناشی از سل استخوانی را نشان می‌داد که در آن زمان هر دو بیماری نادر بودند.

تابوت سربی۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کروبیزی به خبرنگاران گفت: «او با تمام معیارهای پرتره مطابقت دارد. او یک سوارکار ماهر است. از هر دو حالتی که در برخی از شعرهایش ذکر شده رنج می برد، مانند «شکایت ناامیدان»، جایی که او «این طوفان را که ذهن [او] را تار می کند» توصیف می کند. و خانواده او به دربار سلطنتی و اطرافیان نزدیک پاپ تعلق داشتند.»

اسناد رسمی نشان می دهد که دو بلی، خویشاوند یک کاردینال فرانسوی به نام ژان دو بلی، پس از مرگش در سن ۳۷سالگی در کلیسای نوتردام سنت کرپن دفن شد. اما حفاری های انجام شده در سال ۱۷۵۸ توانست استخوان های شاعر را کشف کند. قرارشد او دوباره در نزدیکی بستگانش در کلیسا دفن شود. بر اساس بیانیه ای از موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی پیشگیرانه فرانسه (INRAP)، محققان گمان می کنند که بقایای دو بلی ، به گذرگاه عرضی در نوتردام منتقل شده است. کوجود او در یک تابوت قرار بود موقتی باشد. همانطور که چارلز برمنر برای لندن تایمز گزارش می دهد، محلی که تابوت در آن پیدا شد “قبلا توسط تابوت دیگری اشغال شده بود” در منطقه ای از کلیسای جامع که معمولاً برای شخصیت های بلندپایه کلیسا در نظر گرفته شده بود. با این حال همه متقاعد نشده اند که اسکلت متعلق به دو بلی است. در کنفرانس مطبوعاتی، کریستف بسنیه، باستان شناس و رهبر حفاری INRAP، اشاره کرد که تجزیه و تحلیل ایزوتوپی دندان های سوارکار نشان می دهد که او در مناطق پاریس یا لیون بزرگ شده است. دو بلی در آنژو به دنیا آمد. در پاسخ، کروزی استدلال کرد که دو بلی توسط خویشاوند بزرگترش ژان دو بلی بزرگ شده است، که زمانی اسقف پاریس بود و بنابراین بیشتر وقت خود را در پایتخت فرانسه گذراند.

تابوت سربی ۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از دیگر سودومینیک گارسیا، رئیس INRAP، فکر می‌کند که شواهد موجود قانع‌کننده هستند. “دیگر چه چیزی می توانیم داشته باشیم؟” او از ناتانیل هرزبرگ از لوموند می پرسد. مسواک [دو بلی] را پیدا کنید تا بررسی کنید که DNA مطابقت دارد؟ سن و آسیب شناسی او به تنهایی استحکام آماری قابل توجهی را ارائه می دهد. باستان شناسان تابوت های سربی را در حین کاوش در نوتردام پس از آتش سوزی ویرانگر سال ۲۰۱۹ کشف کردند. محققان علاوه بر شناسایی دو مجموعه و بقایای آن، بیش از ۱۰۰۰ قطعه از صفحه تخت کلیسای جامع را پیدا کرده اند، عنصری معماری که گروه کر را از شبستان جدا می کند. این قطعات که برخی از آنها هنوز آثار رنگ اصلی خود را دارند، برای بازسازی ساختار قرون وسطایی مورد استفاده قرار گرفتند.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *