“آژنگ نیوز”: یک پسر ۱۱ ساله یک اثر هنری مرموز را از زباله دانی نجات داد. پس از آن مشخص گردید که این یک اثرچاپی ۵۰۰ ساله رنسانس است. کارشناسان تایید کرده اند که تصویر “شوالیه، مرگ و شیطان” یک حکاکی استادانه واقعی توسط هنرمند مشهور آلمانی آلبرشت دورر است.
حکاکی دقیق رنسانس که زمانی توسط یک پسربچه ۱۱ ساله از زباله نجات یافته بود، به عنوان اثر آلبرشت دورر، هنرمند مشهور رنسانس آلمان شناخته شده است. این اثر چاپی کمیاب اکنون برای حراج عرضه می شود. جایی که پیش بینی می شود بیش از ۲۶هزار دلار فروخته شود. جیم اسپنسر، مدیر حراج کتاب های کمیاب، در این باره می گوید: «من چاپ های بی شماری از دورر را دیده ام، از دوره های بسیار متأخر یا تولید شده با روش های متفاوت، اما تا به حال فقط یک اثرواقعی را از او در موزه ها دیده بودم.


همانطور که اِما یومانس از لندن تایمز می نویسد، دورر در سال ۱۴۷۱ به دنیا آمد و به عنوان یکی از بااستعدادترین هنرمندان تمام دوران از نظر فنی شناخته می شود. دورر معاصر لئوناردو داوینچی بود و آثار او بر هنرمندانی مانند رافائل و تیتیان تأثیر گذاشت. اگرچه او نقاشی نیز میکرد، ماندگارترین قطعات دورر حکاکیهای با جزئیات فوقالعاده روی صفحه مس او هستند. هنگامی که مت وینتر ۲۴ساله در اوایل سال جاری با چاپ مورد نظر به اسپنسر مراجعه کرد و به فروشنده کتاب گفت که بیش از یک دهه پیش آن را در زباله دانی محلی پیدا کرده است، انتظارات اسپنسر پایین بود.
جیم اسپنسر، مدیریت موسسه هانسونزاکتیونیرز و حراجهای کتاب کمیاب، را در دست دارد. اسپنسر در بیانیه ای میگوید: «بسته را باز کردم، پوشش حبابدار را برداشتم و با تحیر به عقب برگشتم». دستانم می لرزیدند اما آن را به سمت نور بالا نگه داشتم. این اثر هنری کاملاً برای استناد به آن دوره مناسب بود. کیفیت حکاکی فوق العاده بود. من میدانستم که فقط یک نفر میتواند چنین چیزی بسازد – باید دست خود دورر باشد.».
این اثر چاپی از حکاکی دورر روی چوب به نام شوالیه، مرگ و شیطان (۱۵۱۳) است. این یکی از سه حکاکی مایسترستیشه یا استادانه ترین حکاکی او است. این تصویر شوالیهای را سوار بر اسبی عضلانی به تصویر میکشد که با یک چهره بیمارگونه و ساعت شنی که نشان دهنده مرگ است همراهی میشود و شیطانی شبیه بز به دنبال اوست.


همانطور که وینتر در بیانیه اش می گوید، او از ۱۰ سالگی به دنبال عتیقه جات بوده است. در کودکی در کرنبروک، شهری در جنوب انگلستان، او زباله های محلی را برای یافتن گنج جستجو می کرد. وینتر می افزاید: «یک روز، خانمی مقداری زباله در ماشینش داشت، از جمله تعدادی آثارچاپی. من فکر کردم جالب به نظر می رسد و پرسیدم که آیا می توانم آن را داشته باشم. او بیشتر از من و اینکه آن را به من داد خوشحال بود. … او گفت این اثر در یک کمد در خانه با تمام یافته های عتیقه دیگر من در ۱۳ سال گذشته جمع شده است.” او میگوید وینتر اخیراً تصمیم گرفت آن را بررسی کند تا ببیند آیا به همان اندازه که به نظر میرسد خاص است یا خیر. به محض اینکه اسپنسر چاپ را دید، فهمید که به نظر دوم نیاز دارد. اسپنسر به ریچارد ویدینگتون از آرت نت می گوید: «من مستقیماً در قطار در حال حرکت به سوی موزه بریتانیا بودم. در آنجا، اسپنسر با کارشناسان چاپ و طراحی موزه ملاقات کرد و آنها چاپ را با سه مورد دیگر در مجموعه موزه مقایسه کردند.
یکی از جزئیات مهم که ارزش کار را تأیید می کرد:خراش کوچک و ضعیفی در ناحیه سر اسب شوالیه بود. به گفته آرت نت، این نتیجه خراش روی صفحه مسی بود که بعداً برطرف شد. حضور خراش در چاپ زمستان ثابت کرد که این یک اثر هنری واقعی است. اسپنسر در بیانیه اش میگوید: «این مهمترین چاپی است که تا به حال فهرستنویسی کردهام و برای فروش عرضه کردهام. «احتمالاً در حدود سال ۱۹۰۰ روی یک پایه چسبانده شده است که بر ارزش آن تأثیر می گذارد، اما تأثیر بسیار خوبی با وضوح و تضادهای عالی است که یک امتیاز عظیم است. با اینکه در شرایط عالی بوده و نصب نشده، این چاپی است که می تواند مبالغی نزدیک به ۲۰۰هزار پوند [بیش از ۲۶۰هزار دلار] ارزش داشته باشد.


حراج آنلاین برای چاپ زمستان از شوالیه، مرگ و شیطان در ۱۸ سپتامبر به پایان رسید. همانطور که اسپنسر به آرت نت می گوید، این قطعه نمونه ای عالی از مهارت هنری دورر است. او میگوید: «نقشهای چوبی قدیمیتر دورر و بیشتر به سبک گوتیک انقلابی بودند. اما حکاکیهای مسی او حتی شگفتانگیزتر، الهامبخشتر و تقریباً فوقانسانیتر بودند – همانطور که این حکاکی نشان میدهد.
مترجم:علی محرابی
گروه گزارش