“آژنگ نیوز”: برنامه ریزی بازسازی آثار تاریخی دوران حکومت کمونیست ها در بلغارستان پیشنهاد شده است.در یک شهر ازبلغارستان به دنبال به دست آوردن بازسازی ویرانه های معروف دوران حکومت کمونیست است .شهرداری کازانلاک با این استدلال که بنای تاریخی و کمونیستی بوزلوژا جذابیت گردشگری شهر را افزایش می دهد، این تصمیم را به یک همه پرسی محلی می گذارد. شهرداری بلغارستان کازانلاک از ساکنانش می‌پرسد که آیا مایلند این بنای تاریخی بوزلوژا متعلق به دوران کمونیست را که در بالای یک قله کوه قرار دارد، به منظور افزایش جذابیت گردشگری جهانی خود به دست بیاورند.  

این بنای یادبود با شکل بشقاب پرنده، که از زمان سقوط رژیم کمونیستی در سال ۱۹۸۹ رو به تخریب رفته است، شهرت فراوانی را از سوی افرادی که مجذوب مکان‌های متروکه شده‌اند به دست آورده است. بنابراین، بدون هیچ گونه تبلیغ رسمی، این مکان تاریخی همچنان موفق به جذب حدود ۵۰هزار بازدید کننده در سال با وجود خطرات ایمنی مرتبط با معماری در حال فروپاشی می شود. اگرچه این بنای تاریخی فرسوده مورد توجه انجمن های میراث فرهنگی، از جمله اروپا نوسترا بوده است، اما این اولین بار است که یک مقام دولتی علاقه خود را برای بازسازی این بنا برای اهداف اقتصادی ابراز می کند.

بلغارستان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این بنای یادبود بشقاب مانند که در سال ۱۹۸۱ به دستور حزب کمونیست بلغارستان ساخته شد، دو مناسبت دارد: ۱۳۰۰ سالگرد ایجاد اولین دولت بلغارستان و ۱۹۹۰ سالگرد تأسیس اولین حزب سوسیالیست بلغارستان. این پروژه با توجه به اینکه شامل تسطیح قله کوه محل آن با استفاده از مواد منفجره TNT بود، هفت سال طول کشید. این بنای تاریخی به دلیل مناظر پانورامایی که دارد چشمگیر است. نمای داخلی ساختمان دارای ۹۳۷متر مربع موزاییک بود که چهره ها و آرمان های کمونیستی را تجلیل می کرد. برخی از موزاییک ها قبلاً به دلیل فرسودگی از بین رفته اند.

با گذشت زمان، بسیاری به ارزش فرهنگی آن به عنوان محصول زمان های گذشته پی برده اند. با این حال، در بلغارستان، این بنای تاریخی به دلیل ارتباطات قوی سیاسی و ایدئولوژیکی هنوز بحث برانگیز است و مراتع کوهستانی در نزدیکی آن هنوز محل تجمع سالانه سنتی سوسیالیست های بلغاری است. در واقع، برای مدتی، حزب سوسیالیست بلغارستان مالک این بنای تاریخی بود، اگرچه نمی توانست بودجه یا ایده ای در مورد اینکه با آن چه کندرا ارایه نماید.

در حال حاضر، این بنای تاریخی دوباره در دست دولت بلغارستان است، اما شهردار کازانلاک فکر می کند که می تواند با تزریق مقداری کمک مالی (۳.۵ میلیون یورو) از طرح بهبودی که قبلاً دریافت شده است، از آن استفاده بهتری کند. اگر همه پرسی محلی برگزار شود، در ۱۷ نوامبر برگزار خواهد شد. در صورت موفقیت، این اثر تاریخی یک دارایی اضافی برای شهرداری کازانلاک خواهد بود که مدتهاست خود را به عنوان دروازه ورود به دره رزها و دره پادشاهان تراکیا معرفی کرده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *