آژنگ نیوز”: مراسم  روز ملی شعر و ادب فارسی و سالروز درگذشت استاد شهریار؛برگزار شد. همزمان با سالروز درگذشت استاد شهریار، نهمین دوره کنگره بین‌المللی نشان علمی  فرهنگی استادشهریار به میزبانی دانشگاه تبریز با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و جمعی از نهادهای فرهنگی و هنری این استان برگزار شد و از فعالان عرصه شعر و ادب فارسی تجلیل بعمل آمد.

شهریار1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این آیین با حضور روسای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دانشگاه تبریز، اندیشکده قفقاز و جمعی از چهره های فرهنگی و ادبی ایران و جهان پارسی زبان برگزار گردید.

در طول هشت دوره قبلی این کنگره، ۸۲ نفر از کشور‌های ترکیه، هندوستان، پاکستان، نخجوان، گرجستان، آذربایجان و عراق معرفی و نشان فرهنگی استاد شهریار به آن ها اعطا شده است.

همچنین همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی و سالروز وفات استاد محمدحسین شهریار، مزار این شاعر و ۴۰۰ شاعر، عارف و ادیب مدفون در مقبره‌الشعرای تبریز با حضور رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از استادان زبان و ادب فارسی و مدیران فرهنگی و هنری استان آذربایجان شرقی گلباران شد.

شهریار2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لازم به یاد آوری است ۲۷ شهریورماه؛ سالروز درگذشت  استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم کشور به عنوان روز ملی شعر و ادب ایران نامیده شده است.

سید محمدحسین بهجت تبریزی (۱۱ دی ۱۲۸۵ – ۲۷ شهریور ۱۳۶۷) در تبریز زاده شد و دورۀ تحصیلاتش را در زادگاه خود و سپس تهران (مدرسۀ دارالفنون) سپری کرد. او کارمند بانک کشاورزی و استاد افتخاری دانشکدۀ ادبیات تبریز بود‌.

شهریار از بزرگ‌ترین غزل‌سرایان دورۀ خود به شمار می‌آمد که در سرودن انواع دیگر شعر فارسی، مانند قصیده، مثنوی، قطعه، رباعی، دوبیتی و شعر نیمایی نیز مهارت داشت.

شهریار - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از آثار شعری این شاعر نامدار آذربایجانی می‌توان به روح پروانه، صدای خدا، حالا چرا، حیدربابایه سلام و دیوان اشعار اشاره کرد.

مقبره الشعرای تبریز نیز بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، محل دفن ۴۰۰ تن از شاعران و عارفان نامی ایران زمین از جمله «شهریار ملک سخن» است.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *