“آژنگ نیوز”:آگاتا کریستی در چنین روزی در سال ۱۸۹۰ میلادی در تورکی، دوون، انگلستان متولد شد.او یک رمان‌نویس پلیسی و نمایشنامه‌نویس انگلیسی بود که بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از کتاب‌هایش فروخته شده و به حدود ۱۰۰ زبان ترجمه شده است.

آگاتا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کریستی که در خانه توسط مادرش آموزش دیده بود، شروع به نوشتن داستان های پلیسی در حالی که به عنوان پرستار در طول جنگ جهانی اول کار می کرد، کرد. پوآرو در حدود ۲۵ رمان و بسیاری از داستان های کوتاه قبل از بازگشت به استایلز دوباره ظاهر شد، جایی که در نهایت در پرده (۱۹۷۵) درگذشت. دوشیزه جین مارپل، دیگر شخصیت اصلی کارآگاه او، برای اولین بار در فیلم معاونت در قتل (۱۹۳۰) ظاهر شد. اولین شهرت مهم کریستی با قتل راجر آکروید (۱۹۲۶) به دست آمد که پس از آن حدود ۷۵ رمان که معمولاً در فهرست پرفروش‌ها قرار می‌گرفتند و در مجلات مشهور انگلستان و ایالات متحده منتشر می‌شدند.

از برجسته ترین نمایشنامه‌های کریستی شامل تله موش (1952) بود که رکورد جهانی طولانی‌ترین نمایش مداوم در یک تئاتر (۸۸۶۲ اجرا-بیش از ۲۱ سال- در تئاتر سفیران لندن) را ثبت کرد و در سال ۱۹۷۴ به تئاتر سنت مارتین نقل مکان کرد و در آنجا ادامه یافت. بدون وقفه تا زمانی که همه‌گیری کووید-19 در سال ۲۰۲۰سالن‌های سینما را بسته و تا آن زمان از ۲۸۲۰۰ نمایش فراتر رفت.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *