“آژنگ نیوز”: آلن لاک،مبتکررنسانس هارلم، معلم، نویسنده و فیلسوف آمریکایی آفریقایی تبار، در چنین روزی در ۱۸۸۶ میلادی سال متولد شد.از او به عنوان رهبر و مفسر اصلی رنسانس هارلم یاد می شود.

هارلم۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لاک در سال ۱۹۰۷ در رشته فلسفه از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد. او اولین محقق سیاهپوست رودز بود که در آکسفورد (۱۰-۱۹۰۷) و دانشگاه برلین (۱۱-۱۹۱۰) تحصیل کرد. او در فلسفه از هاروارد در سال ۱۹۱۸مدرک دکتری گرفت.برای تقریباً ۴۰ سال، تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۵۳ به عنوان رئیس بخش فلسفه، لاک در دانشگاه هوارد در واشنگتن دی سی تدریس کرد.

رنسانس هارلم، شکوفایی فرهنگ آمریکایی آفریقایی تبار که در حد فاصل ۱۹۱۸ میلادی تا ۱۹۳۷ میلادی رخداد ، به ویژه در هنرهای خلاقانه، و تأثیرگذارترین جنبش در تاریخ ادبیات آفریقایی آمریکایی تاثیر فوق العاده داشت. شرکت‌کنندگان در این تحول بنیادین با استقبال از هنرهای ادبی، موسیقی، تئاتر و تجسمی، جدا از کلیشه‌های سفیدپوست که بر روابط سیاه‌پوستان با میراث خود و یکدیگر تأثیر گذاشته بود، به دنبال مفهوم‌سازی مجدد «سیاه‌پوستان» بودند. آنها همچنین به دنبال رهایی از ارزش های اخلاقی ویکتوریایی و شرم بورژوایی در مورد جنبه هایی از زندگی خود بودند که ممکن است، همانطور که سفیدپوستان می بینند، باورهای نژادپرستانه را تقویت کنند. این جنبش هرگز تحت سلطه یک مکتب فکری خاص نبود، بلکه با بحث های شدید مشخص شد، این جنبش پایه و اساس تمام ادبیات آفریقایی آمریکایی بعدی را ایجاد کرد و تأثیر عظیمی بر ادبیات و آگاهی سیاهان بعدی در سراسر جهان داشت. در حالی که رنسانس به منطقه هارلم شهر نیویورک محدود نمی شد، هارلم تمرکز قابل توجهی از عقل و استعداد را به خود جلب کرد و به عنوان پایتخت نمادین این بیداری فرهنگی عمل کرد.

هارلم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لاک فعالیت‌های هنری را تحریک و هدایت کرد و به رسمیت شناختن و احترام سیاه‌پوستان توسط کل جامعه آمریکا را ترویج کرد. او پس از مطالعه فرهنگ آفریقا و ردیابی تأثیرات آن بر تمدن غربی، از نقاشان، مجسمه‌سازان و موسیقی‌دانان سیاه‌پوست خواست تا برای شناسایی هویت و کشف مواد و تکنیک‌های کار خود به منابع آفریقایی نگاه کنند. او نویسندگان سیاهپوست را تشویق کرد که به دنبال موضوعاتی در زندگی سیاهپوستان باشند و استانداردهای هنری بالایی را برای خود تعیین کنند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *