آژنگ نیوز”: پری صابری، پیشکسوت وکارگردانان تئاتر ایران در ۹۲ سالگی درگذشت. پری صابری از هنرمندان موسس گروه تئاتر پازارگاد بود و در راه اندازی تئاتر مولوی در تهران که زمانی از مهمترین سالن‌های اجرای تئاتر در پایتخت ایران بود، نقش داشت.

صابری ها - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پری  صابری در حقیقت یک چهره آکادمیک و دانشگاهی در زمینه تئاتر بود.وی در سال۱۳۵۴ خورشیدی  مسئول  امور فرهنگی تئاتر و سینمای دانشگاه تهران را بر عهده داشت.صابری در زمینه ارتقای سطح تئاتر و حضورش در دانشگاه تهران گفته بود:علاقه و روش من اینست که استادانی را که در دانشگاه تهران بهر حال در رشته هنرهای نمایشی فعالیت میکنند جهت همکاری نزدیک با دانشجویان دعوت کنم و به یک ارتباط نزدیک دانشجو و استاد  کارهای ارزنده تری در دانشگاه پیاده شود .

چون فکر میکنم  نیروی خلاقه انسانی چه از جهت دانشجویی و چه از نظر استادانی که تدریس میکنند قابل ملاحظه است  و تاکنون تمام این نیروها بکار گرفته نشده اند.به این مفهوم تئاتر شاید یک لابراتوار انسان شناسی باشد.

صابری به تئاتر ایرانی اعتقاد وافر داشت .اودراین زمینه گفته:خود من هر نمایشنامه ای که  انتخاب کردم از درام نویسان بزرگ جهان بوده و در پشت آن هدف دیگری داشته ام و آن نزدیک  شدن به یک تئاتر ملی بوده است .

صابری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خانم صابری کارنامه‌ای پربار در زمینه کارگردانی تئاتر در ایران داشت. از جمله آثار او در این زمینه بیژن و منیژه، یوسف و زلیخا، شمس پرنده، و رند خلوت نشین است. او برخی از نمایشنامه‌های غیر ایرانی همچون آنتیگونه را هم کارگردانی کرده و در ایران روی صحنه برده بود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *