“آژنگ نیوز”: چگونه ورزشکار زن آلمانی مرد ازآب درآمد!در یک حادثه اتفاقی دورا راتن، ورزشکار تیم المپیک آلمان، در یک ایستگاه راه آهن به ظن مرد بودن با لباس زنانه در سال ۱۹۳۸ میلادی دستگیر شد.

دورا راتجن که یک مرد به دنیا آمد اما به عنوان یک زن بزرگ شد، در بزرگسالی در  تیم زنان آلمان مسابقه داد. او در مسابقات قهرمانی دو و میدانی اروپا در سال ۱۹۳۸ رکورد جهانی پرش ارتفاع را به نام خود ثبت کرد اوبه عنوان یک زن در آن مسابقه شرکت کرده بود.در نهایت نیز هویت واقعی او هنگام سوار شدن بر قطاری که عازم کلن بود کشف شد. راتجن در Erichshof، در نزدیکی برمن، در خانواده ای به دنیا آمد که به عنوان “مردم ساده” توصیف می شوند. پدر، هاینریش راتجن، در سال ۱۹۳۸اظهار داشت: «وقتی بچه به دنیا آمد، ماما به من زنگ زد: هاینی، پسر است! اما پنج دقیقه بعد به من گفت: بالاخره دختر است. نه ماه بعد، زمانی که کودکی که دورا نامیده شده بود، بیمار شد، پزشک کودک را معاینه کرد و به گفته هاینریش گفت: «بگذریم . به هر حال شما نمی توانید کاری در مورد آن انجام دهید.» اگرچه این زوج قبلاً سه دختر داشتند، اما مسائل جنسی یک موضوع تابو بود. طبق اظهارات پدر، آنها هرگز دلیلی برای شک در جنسیت فرزند خود نداشتند، در نتیجه دورا به عنوان یک دختر بزرگ شد.

او به پلیس توضیح داد: «بنابراین از کودکی به بعد لباس دخترانه می پوشیدم. از سال یازدهم یا دوازدهم شروع کردم به این موضوع که من یک دختر نیستم، بلکه یک مرد بودم. اما هرگز از پدر و مادرم نپرسیدم که چرا اگر مرد بودم باید لباس زنانه بپوشم. بیش از هر چیز این احساس خجالت بود که راتجن را که از هجدهمین سالش به بعد مجبور بود یک روز در میان اصلاح کند تا راز خود را حفظ کند، از افشای حقیقت جلوگیری کرد. او با گفتن اینکه “یک هرمافرودیت بود و باید این سرنوشت را بپذیرد” خود را دلداری داد. دورا راتجن در آخرین سفر خود به عنوان یک زن، یک جوراب شلواری دو تکه خاکستری به رنگ پوست و کفش های زنانه رنگ روشن پوشید.

در ۲۱ سپتامبر ۱۹۳۸ با قطار سریع السیر از وین به کلن رفت. چند روز قبل در مسابقات دو و میدانی قهرمانی اروپا در پایتخت اتریش، او طلا را برای رایش آلمان به دست آورده بود او از ارتفاع ۱.۷۰ متر پرید که یک رکورد جدید جهانی بود. حوالی ظهر قطار در ایستگاه ماگدبورگ توقف کرد. این ورزشکار در حال دراز کردن پاهایش روی سکو بود که یک پلیس به او نزدیک شد و از او خواست تا کارت شناسایی را ببیند. یک بازرس بلیط به کارآگاه گروهبان سومرینگ اطلاع داده بود که زنی که در قطار نشسته بود در واقع یک مرد است. سومرینگ با دقت به راتجن نگاه کرد و متوجه شد که دستان او چقدر مودار هستند. راتژن کارت شناسایی مربوط به  مسابقات قهرمانی اروپا بیرون آورد، اما افسر راضی نشد. او از رانجن خواست که کیفش را از قطار بیرون بیاورد و او را تا کلانتری همراهی کند.

Dora Ratjen - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پلیس مصمم بود که بفهمد راتجن زن است یا مرد. حتی او را تهدید به معاینه کرد راتجن پرسید. “و اگر مقاومت کنم؟”. کارآگاه پاسخ داد سپس او به دلیل ممانعت مجرم خواهد بود. ورزشکار لحظه ای مردد شد، سپس گفت که او واقعاً مرد است. جزئیات پرونده یادداشت شد، مراحل مقدماتی آغاز شد و راتجن به ظن کلاهبرداری متهم شد. یک پزشک احضار شد و پس از معاینه اظهار داشت: «… بر اساس خصوصیات جنسی ثانویه بدون شک مرد است. این شخص بدون شک باید به عنوان یک مرد در نظر گرفته شود

بدین ترتیب بود که در ۲۱ سپتامبر ۱۹۳۸، زندگی دورا راتژن، ورزشکار ۱۹ ساله به پایان رسید و زندگی هاینریش راتژن آغاز شد. داستانی که تا زمان مرگ او در ۲۲ آوریل ۲۰۰۸ ادامه داشت. اگرچه برای پنج سال از او تجلیل شده بود و بیشتر از او یک قهرمان ساخته شده بود، اما با این وجود دورا راتجن نقاب‌زدایی خود را به‌عنوان رهایی تجربه کرد: «راتجن به‌سختی اعتراف می‌کند که اکنون همه چیز آشکار است. او مدتها منتظر این لحظه بود، زیرا در ذهن خود کاملاً واضح بود که روزی شرکت در ورزش به عنوان یک زن دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

«در نتیجه معاینات پزشکی مشخص شد که دورا راتجن نمی تواند در مسابقات بانوان شرکت کند. آلمان از طریق Fachamt Leichtathletik در DRL از فدراسیون بین المللی دو و میدانی درخواست کرده است.

[سازمان های مسئول ورزش آلمان]،درخواست دادند  تا رکورد جهانی  او را از لیست ها پاک کند و عنوان قهرمان اروپا ی او را نیزحذف کند. Reichssportführer مقرراتی را به اجرا گذاشته است که تکرار چنین موردی را در آلمان یک بار برای همیشه غیرممکن می کند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *