“آژنگ نیوز”: زاکاته کاس شهری نقره ای در مکزیک شکل گرفته توسط تاریخ و فرهنگ، یک شهر استعماری در مرکز این کشور، ترکیبی جذاب از تاریخ، معماری و شور و نشاط فرهنگی است. این شهر که به دلیل نقش خود در رونق استخراج معدن نقره که بخش عمده ای از اقتصاد استعماری مکزیک را تعریف کرد، مشهور است. جذابیت تاریخی خود را همچنان حفظ کرده و در عین حال به یک مرکز شهری مدرن تبدیل شده است.

مرکز تاریخی زاکاته کاس، میراث جهانی یونسکو، میراث ماندگار شهر را به نمایش می‌گذارد و معماری استعماری به خوبی حفظ شده، خیابان‌های سنگفرش‌شده پرپیچ‌وخم، و مجموعه‌ای از بناهای تاریخی و فرهنگی را به نمایش می‌گذارد. با کنکاش در اهمیت تاریخی، شکوه معماری و غنای فرهنگی زاکاته کاس، درک جامعی از چگونگی کمک این شهر به هویت ملی مکزیک پدیدار می شود.

مکزیک۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تاریخ زاکاته کاس عمیقاً با صنعت معدن نقره در هم آمیخته است که نقشی اساسی در توسعه و شکوفایی آن ایفا کرد. این شهر در سال ۱۵۴۶ توسط فاتحان اسپانیایی پس از کشف ذخایر غنی نقره در این منطقه تاسیس شد. این کشف آغازی برای ظهور زاکاته کاس به عنوان یک مرکز معدنی بزرگ بود که کمک قابل توجهی به ثروت امپراتوری اسپانیا کرد. در طول دوره استعمار، زاکاته کاس به سرعت به یکی از مهم ترین شهرهای معدنی در مستعمرات اسپانیا تبدیل شد. نقره استخراج شده از معادن در تأمین مالی جاه طلبی های امپریالیستی اسپانیا، از جمله گسترش قلمروهای آن در قاره آمریکا و فراتر از آن، نقش اساسی داشت. موقعیت استراتژیک شهر در امتداد Camino Real de Tierra Adentro، یک مسیر تجاری کلیدی که مکزیکو سیتی را به مناطق شمالی متصل می کرد، حمل و نقل نقره و سایر کالاها را تسهیل کرد و اهمیت اقتصادی آن را بیشتر افزایش داد.

استقلال و مبارزات انقلابی زاکاته کاس نقش مهمی در مبارزه مکزیک برای استقلال از اسپانیا در اوایل قرن 19 ایفا کرد. اهمیت استراتژیک و اقتصادی شهر، آن را به نقطه کانونی مبارزات نظامی در طول جنگ استقلال مکزیک تبدیل کرد. بعدها، در طول انقلاب مکزیک، زاکاته کاس محل نبرد معروف زاکاته کاس در سال ۱۹۱۴ بود که یکی از سرنوشت‌سازترین درگیری‌های انقلاب بود. این نبرد منجر به پیروزی نیروهای انقلابی به رهبری پانچو ویلا شد که نقطه عطفی در مبارزه علیه رژیم ویکتوریا هوئرتا بود.

مکزیک۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شکوه معماری و شهری مرکز تاریخی کلیسای جامع زاکاته کاس یکی از نمادین ترین سازه های مرکز تاریخی،وشاهکار معماری باروک مکزیکی است. این کلیسای جامع که بین سال‌های ۱۷۳۰ تا ۱۷۶۰ ساخته شده است، به خاطر نمای سنگی صورتی حکاکی شده‌اش که دارای نقش برجسته‌های برجسته‌ای است که مناظر مذهبی، فرشتگان و قدیسان را به تصویر می‌کشد، مشهور است. فضای داخلی کلیسای جامع، با محراب های چشمگیر و آثار هنری زیبا، به همان اندازه فریبنده است و آن را به نقطه کانونی زندگی مذهبی و فرهنگی در شهر تبدیل می کند.

پلازا د آرماس، میدان اصلی زاکاته کاس، توسط ساختمان های مهم مدنی و مذهبی، از جمله Palacio de Gobierno (کاخ دولتی) احاطه شده است. این ساختمان، با نمای نئوکلاسیک و فضای داخلی بسیار تزئین شده، به عنوان مقر دولت ایالتی عمل می کند. میدان یک فضای عمومی پر جنب و جوش است که میزبان جشنواره ها، بازارها و رویدادهای فرهنگی است که زندگی اجتماعی پویای شهر را منعکس می کند.

مکزیک۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی دیگر از شگفتی های معماری، قنات زاکاته کاس است که در قرن ۱۸ برای تامین آب شهر ساخته شد. قنات با مجموعه ای از طاق های سنگی زیبا، یکی از ویژگی های چشمگیر منظر شهری و نمادی از نبوغ تاریخی زاکاته کاس در زیرساخت های شهری است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *