“آژنگ نیوز”:جان دالتون پدر شیمی، پیشگام در توسعه نظریه اتمی مدرن ،در چنین روزی در سال ۱۷۶۶ میلادی به دنیا آمد.او هواشناس و شیمیدان انگلیسی، پیشگام در توسعه نظریه اتمی مدرن بود.

دالتون در خانواده ای از تاجران کواکر به دنیا آمد. پدربزرگش جاناتان دالتون یک کفاش بود و پدرش جوزف بافنده بود.به عنوان یک معلم، دالتون از تجربیات دو مربی مهم استفاده کرد: الیهو رابینسون، یک نجیب زاده کواکر با ذوق و سلیقه علمی در ایگلزفیلد، و جان گوگ، یک محقق ریاضی و کلاسیک در کندال. جان از این افراد مقدمات ریاضیات، یونانی و لاتین را به دست آورد.

دالتون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رابینسون و گوگ همچنین هواشناسان آماتور در ناحیه دریاچه بودند و دالتون از آنها دانش عملی در ساخت و استفاده از ابزارهای هواشناسی و همچنین آموزش در نگهداری سوابق هواشناسی روزانه به دست آورد. دالتون تا پایان عمر علاقه شدیدی به اندازه گیری های هواشناسی داشت.

دالتون بلافاصله پس از ورودش به منچستر، به عضویت انجمن ادبی و فلسفی منچستر انتخاب شد. اولین مشارکت او در این جامعه شرح نقصی بود که در بینش خود و برادرش کشف کرده بود. این مقاله اولین چاپ در مورد کوررنگی بود که مدتی پس از آن به نام دالتونیسم شناخته می شد.

تأثیرگذارترین کار دالتون در شیمی، نظریه اتمی او بود. البته تلاش‌ها برای ردیابی دقیق چگونگی توسعه این نظریه توسط دالتون بی‌فایده بوده است. حتی خاطرات خود دالتون در مورد این موضوع ناقص است.

استدلال او مبنی بر اینکه هر عنصر دارای نوع اتم خاص خود است، برای کسانی که معتقد بودند وجود ذرات بنیادی بسیار متفاوت، سادگی طبیعت را از بین می‌برد، مخالف بود، اما دالتون مخالفت‌های آن‌ها را رد کرد.

او در خاطراتی که در ۲۱ اکتبر ۱۸۰۳ برای انجمن ادبی و فلسفی منچستر خوانده شد، ادعا کرد: «تحقیق در مورد وزن نسبی ذرات نهایی اجسام موضوعی است، تا آنجا که من می دانم، کاملاً جدید است. من اخیراً این تحقیق را با موفقیت قابل توجهی پیگیری کرده ام.»

با این حال، غلبه بر نقایص نظریه دالتون یک فرآیند تدریجی بود که در سال ۱۸۵۸ تنها پس از اینکه شیمیدان ایتالیایی استانیسلائو کانیتزارو به کاربرد فرضیه آمادئو آووگادرو در تعیین جرم مولکولی اشاره کرد، نهایی شد. از آن زمان تاکنون، شیمیدانان نظریه اتمیسم دالتونی را به عنوان عاملی کلیدی در زمینه پیشرفت های بیشتر در زمینه خود نشان داده اند. شیمی آلی به ویژه هنگامی که نظریه دالتون مورد پذیرش قرار گرفت، به سرعت پیشرفت کرد. نظریه اتمی دالتون، او را به عنوان “پدر شیمی” به ارمغان آورد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *