“آژنگ نیوز”: کتاب «روایت حدیث و مذهب‌گرایی: الجامع الصحیح بخاری و الکافی کلینی در علم حدیث اهل سنت و شیعه دوازده امامی » منتشر شد.

نویسنده: حُسّام اوف (پژوهشگر دانشگاه توبینگن)

🔵اطلاعات کتاب‌شناختی:

Ouf, Hossam (2024). Hadithüberlieferung und Konfessionalität: Al-Buḫārīs al-Ǧāmiʿ aṣ-ṣaḥīḥ und al-Kulaynīs al-Kāfī in den sunnitischen und zwölferschiitischen Hadithwissenschaften. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783111549705

دریافت ۵۰ صفحهٔ نخست کتاب (https://t.me/Inekas_library/154)

معرفی کتاب:

این پژوهش به این می‌پردازد که آیا و چگونه روایت حدیث و مذهب‌گرایی در علم حدیث اهل سنت و شیعه دوازده امامی بر یکدیگر تأثیر گذاشته‌اند. این سؤال به شیوه‌ای توصیفی و تطبیقی با استفاده از دو مجموعه حدیثی “الجامع الصحیح” بخاری (م. ۲۵۶) و “الکافی” کلینی (م. ۳۲۹) مورد بررسی قرار می‌گیرد. این پژوهش بررسی می‌کند که آیا اعتقادات مذهبی این دو دانشمند عوامل تعیین‌کننده‌ای برای بررسی و جمع‌آوری احادیث آنها بوده است. علاوه بر این، این اثر به نقد متقابل علمای اهل سنت و شیعه دوازده امامی نسبت به مجموعه و نویسنده مقابل می‌پردازد. بنابراین، مذهب چه نقشی در پذیرش این دو مجموعه (تا به امروز) داشته است؟ یک تفاوت اساسی بین این دو گرایش مذهبی در روایت حدیث وجود دارد: چه کسی به عنوان شاهدی مشروع برای بیانات پیامبر محسوب می‌شود؟ چه کسی واسطهٔ بین پیامبر (یعنی دوره وحی) و کل جامعهٔ مسلمان پس از او است؟ پاسخ‌های متفاوت به این سؤال، تحولات مربوط به روایت حدیث و در نتیجه الهیات مربوطه را تعیین می‌کند.

روایت و حدیث - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فصل اول کتاب، مقدمه‌ای بر بحث است که اهداف، روش‌شناسی و ساختار کار را تشریح می‌کند، فصل دوم به ارزیابی و تفسیر احادیث با توجه به مبانی الهیاتی آنها می‌پردازد. این فصل شامل بحث‌هایی در مورد روایات کلیدی مورد اختلاف بین شیعه و سنی، مانند واقعه سقیفه، حدیث غدیر خم و حدیث ثقلین است. فصل سوم به مقایسه تصویر بخاری و کلینی و مجموعه‌های آنها در ادبیات سنی و شیعه اختصاص دارد، در حالی که فصل چهارم به انتقادات درون‌فرقه‌ای و برون‌فرقه‌ای به این دو دانشمند می‌پردازد.

فصل پنجم به بررسی نقش بخاری و کلینی در تأیید عدالت صحابه و عصمت امامان می‌پردازد. این فصل به یکی از تفاوت‌های اساسی بین دو گرایش مذهبی می‌پردازد: چه کسی به عنوان شاهد مشروع وحی پیامبر محسوب می‌شود و چه کسی واسطه بین پیامبر و جامعه مسلمان پس از اوست؟ این کتاب نشان می‌دهد که مفاهیم “عدالت صحابه” و “عصمت امامان” نشان‌دهنده پیامبرشناسی‌های مختلف هستند و برداشت‌های خاصی از روایت و اهمیت الهیاتی آن را به وجود می‌آورند.

در نهایت، فصل ششم به نتیجه‌گیری تحقیق و ارائه پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده می‌پردازد. این کتاب با ارائه یک دیدگاه جامع و مقایسه‌ای، به درک عمیق‌تر تفاوت‌ها و شباهت‌های روایت حدیث در سنت‌های سنی و شیعی کمک می‌کند.

این اثر مساهمتی مهم و ارزشمند در تحقیقات تطبیقی اسلامی، به ویژه در توسعه مفاهیم و رویکردهای پژوهش تطبیقی حدیث است و می‌تواند منبعی ارزشمند برای محققان و دانشجویان مطالعات اسلامی باشد.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *